Stralende hemel in Nieuwe Kerk Delft

Stralende hemel in Nieuwe Kerk Delft

Door: Jacqueline Knudsen | 08-12-2017

Naar ontwerp van architect Ron Verduijn van Van Hoogevest Architecten is de Nieuwe Kerk in Delft voorzien van een nieuwe entree, een nieuwe winkel en een nieuwe inrichting. Na een vijf jaar durende restauratie onder leiding van Van Hoogevest Architecten is de kerk in al haar glorie in november heropend.Het ruimtelijk concept van de restauratie uit de jaren ’30 van de 20e eeuw is daarbij in ere hersteld.

Gesamtkunstwerk van Van der Kloot Meijburg

De Nieuwe Kerk Delft is een koninklijke kerk door aanwezigheid van het grafmonument van Willem van Oranje en de koninklijke grafkelders. De restauratie beoogt niet alleen bouwkundig herstel, maar ook herstel van de verloren gegane ruimtelijke kwaliteit. In de jaren dertig van de 20e eeuw heeft architect Herman van der Kloot Meijburg de middeleeuwse kerk gerestaureerd. Alle toen ingebrachte elementen werken mee aan een architectonische ruimte, die van hoge kwaliteit was, zowel artistiek als ruimtelijk. Door de jaren heen is dit Gesamtkunstwerk van Van der Kloot Meijburg verstoord door toevoegingen en veranderingen.

Helder zicht en licht

Van Hoogevest heeft het concept van Van der Kloot Meijburg als uitgangspunt genomen, afgestoft en geoptimaliseerd met de mogelijkheden van deze tijd. Storende elementen als inbouwen en kroonluchters zijn verwijderd, zodat de zichtlijnen weer optimaal zijn. De entree is verlegd naar onder het orgel, zodat het gebouw over de middeleeuwse hoofdas benaderd wordt. De ruimte is grotendeels leeg gemaakt zodat we de kerkruimte kunnen beleven van muur tot muur en van vloer tot gewelf.

Stralende hemel

Moderne lichttechnieken maken het mogelijk de kerk zo te verlichten dat de architectuur gaat spreken.
De gewelfschildering van het hoogkoor is een stralende hemel boven het grafmonument. Deze schildering is niet volledig teruggerestaureerd naar de jaren ’30, de gevolgen van de tijd blijven zichtbaar.

Herinrichting Nieuwe Kerk

Opvallend is dat de koperen kroonluchters in de kerk zijn verwijderd. Deze vormden een verlaagd ‘plafond’ in de kerkruimte en ontnamen het zicht op de architectuur, het grafmonument en het orgel.
De banken in het middenschip zijn vervangen door moderne, houten stoelen die op een hedendaagse manier aansluiten bij de kleur- en beeldtaal van het gesammtkunstwerk. Door het verwijderen van de banken is er weer een middenas in de kerk ontstaan: vanaf de toren rolt de vloer zich uit tot aan het monument. Zowel akoestisch als ruimtelijk wordt dit als een sterke verbetering ervaren.

Entree en winkel

Het torenportaal is ingericht als entreeruimte. Door de toevoeging van een tochtportaal is deze ruimte geschikt gemaakt als ontvangstzaal. Er is een multifunctionele balie toegevoegd en van het originele klokgat is een bijzonder lichtobject gemaakt.
Op de plaats van de oude gesloten winkel is een nieuw, open winkelmeubel geplaatst.  Dit meubel staat volledig los in de kerk en verwijst in zijn vormentaal op een hedendaagse manier naar oud kerkmeubilair: de luifel vormt het verbindende element.

Pure en onbewerkte materialen

Opvallend is dat alle materialen in de Nieuwe Kerk puur en onbewerkt zijn: hout, steen, metaal en glas. Daarom is voor alle nieuwe ingrepen met een beperkt materialenpalet gewerkt: hout en messing. De houten onderdelen (balie, stoelen) zijn zo ontworpen dat ze opgaan in het totaal, de messing onderdelen staan te stralen in de kerk en representeren een nieuwe tijdslaag.

Architect: Ron Verduijn van Van Hoogevest Architecten
Aannemer: Den Hoed Aannemers uit Bergambacht
Restauratie en herinrichting: 2012-2017
Fotograaf: Frank Hanswijk

Gerelateerd

Tags: , , ,

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.