Uitbreiding Scheepvaart en Transport College Brielle

Uitbreiding Scheepvaart en Transport College Brielle

Project
Door: Redactie ArchitectuurNL | 12-03-2008

Projectgegevens

Projectarchitect Jan Pesman
MedewerkersHans Cool, Menno Rubbens, Ronald van Houten
OpdrachtgeverSTC, Rotterdam
HoofdaannemerBAM Utiliteitsbouw, Rotterdam
Adviseur constructie en brandveiligheid DHV, Den Haag
Adviseur installaties W+R, Maarssen
Adviseur bouwfysica en akoestiek DGMR, Arnhem
Start bouw Januari 2006
OpleveringNovember 2006
Bruto vloeroppervlakte vloeroppervlakte 714 m³ + 250 m³ overdekt buitengebied
Bruto inhoud 6.426 m³ + 2.250 m³ overdekt buitengebied
TekstKirsten Hannema
Foto'sFas Keuzenkamp

Binnen de portefeuille van Cepezed is de opdracht voor een uitbreiding van het Scheepvaart- en Transport College (STC) in Brielle een klein project te noemen. De nieuwbouw heeft een vloeroppervlak van iets meer dan 700 vierkante meter. Dat betekent echter niet dat dit project met minder aandacht is gemaakt. Integendeel, de voor Cepezed kenmerkende industriële logica en liefde voor details zijn tot in de kleinste hoeken van het gebouw terug te vinden.

Het STC, gevestigd in een voormalig middelbare schoolgebouw in een rustige woonwijk, is een technische MBO opleiding. Momenteel worden hier 600 leerlingen opgeleid om te gaan werken in de procesindustrie in het omringende Botlekgebied, als procesoperator van centrales, raffinaderijen, afvalverwerkings- en waterzuiveringsinstallaties. De vraag aan Cepezed was om een ‘oefenfabriek’ te ontwerpen, waar verschillende industriële processen in één op één proefopstellingen worden gesimuleerd.

Vanuit het oogpunt van esthetiek en detaillering is de nieuwbouw als een apart doosje naast het bestaande bakstenen gebouw gezet. De ruimte tussen de bestaande en nieuwbouw is overkapt met een glazen binnenstraat. Dat leverde meteen ‘gratis’ een extra (buiten)ruimte die nu gebruikt wordt voor bijvoorbeeld diploma-uitreikingen en open dagen. Op de eerste verdieping bevindt zich een zes meter hoog praktijklokaal, via een loopbrug verbonden met de bestaande werkplaats in de oude gymzaal van de school. De vier theorielokalen op de begane grond kunnen via brede dubbele deuren bij elkaar gevoegd worden tot een grote (tentamen)zaal.

De nieuwbouw ziet er echt uit als een fabriek: sober en doelmatig, met langsgevels van glas en kopgevels in aluminium. De industriële aanpak komt niet alleen voort uit het programma en de wens een terughoudend gebouw vorm te geven omdat het in een woonwijk staat, maar ook vanwege de gewenste bouwsnelheid. Er is uitsluitend gewerkt met prefab materialen die tot een uiterst efficiënte constructie zijn geassembleerd.

De maatsystematiek is afgeleid van het schoolgebouw, om het beeld zo consistent mogelijk en de aansluitingen eenvoudig te houden. Het gebouwtje heeft een fijnmazige draagconstructie in staal waar het glas en de aluminium sandwichpanelen direct tegenaan zijn bevestigd. Kozijnen zijn hierdoor overbodig en het eindbeeld is strakker.

Dergelijke slimme oplossingen vind je ook binnen. De doorvalbeveiliging is tegelijkertijd verwarming, zodat de verdiepingshoge glazen puien niet ontsierd worden door radiatoren en leerlingen tijdens het werk genieten van vrij uitzicht. Het dichte bovenste deel van de gevel heeft behalve een zonwerende ook een akoestische functie. En de betonnen kanaalplaten zijn dakconstructie en plafond in een.

De vloer van de oefenfabriek, die helemaal vol staat met opstellingen van buizen, vaten en kranen, vroeg bijzondere aandacht vanwege de hoge gewichtsbelasting. De vloerbelasting van de extra dikke kanaalplaten is 10 kN, het dubbele van een kantoorgebouw. Dit bood vervolgens de mogelijkheid om op de controlekamer op de kop van de ruimte nog een magazijnvloer te plaatsen. Zo is elke vierkante meter benut.

Integrale oplossingen
Eveneens passend bij de efficiënte benadering van Cepezed, zijn er vrijwel geen installaties nodig in het gebouw. De lokalen worden natuurlijk geventileerd via ventilatieroosters in de gevel – ook weer netjes in de dikte van de constructie weggedetailleerd zodat de verticale belijning intact blijft. De benodigde brandveiligheidsvoorzieningen zijn in de binnenstraat mee-ontworpen. Via een enorm automatisch te openen luik in het dak kan rookgas afgevoerd worden, terwijl verse lucht via de strekmetalen deuren aangezogen wordt.

Het klinkt en is allemaal zo logisch, maar het is vandaag de dag niet vanzelfsprekend in de architectuur. De manier waarop Cepezed al deze aspecten van het ontwerp met eenzelfde toewijding en aandacht heeft bestudeerd en problemen integraal oplost is zeldzaam en bewonderenswaardig. Het maakt van een bescheiden, haast onbeduidende opdracht een speciaal gebouw, iets om trots op te zijn.

     

Gerelateerd

Tags:

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.