Unieke stoelen voor café-restaurant De Unie, Rotterdam

Unieke stoelen voor café-restaurant De Unie, Rotterdam

Project
Door: Redactie ArchitectuurNL | 07-02-2011

Projectgegevens

Projectarchitect Peter Hopman
Opdrachtgever De Unie, Rotterdam
Hoofdaannemer Reemwerk, Rotterdam
Data verbouwing Juli – september 2010
Bruto vloeroppervlakte 185 m2
Producent stoel O7B Bregil, Gilze (metalen delen) en Houtbuigerij G. Desmet, Menen (B)
Tekst Peter de Winter
Foto’s Mirjam van der Hoek

Uniek is een adjectief dat zelden de kolommen van een vaktijdschrift haalt. Tenzij het echt om iets unieks gaat. Uniek in de zin van eenmalig en nergens anders te zien. In dier voege verdient café-restaurant De Unie en meer in het bijzonder Stoel O7B het predicaat uniek. Met toestemming van de erven van Oud mocht Bureau Lakenvelder deze elegante stoel, een ontwerp van architect J.J.P. Oud uit 1934, in een oplage van 52 exemplaren laten maken als onderdeel van het nieuwe interieur van café-restaurant De Unie.

Café-restaurant De Unie, ontworpen door J.J.P. Oud en in 1925 gebouwd aan het Calandplein in Rotterdam, kent een roemrijke geschiedenis. In de eerste jaren bood het onderdak aan een café-restaurant. In de jaren dertig was het korte tijd een showroom voor auto’s om daarna als café Modern opnieuw een horecabestemming te krijgen. Een dranklokaal met Perzische tapijtjes en andere gezelligheid achter een strakke gevel; vloeken dus in de Stijl-kerk. Het bombardement van mei 1940 maakte een eind aan deze creatie van Oud. In 1986 werd de gevel van De Unie onder auspiciën van Carel Weeber gereconstrueerd aan de Mauritsweg in Rotterdam.

Met de gevel is dan wel een representant van De Stijl voor het nageslacht bewaard gebleven, in het interieur waren De Stijl-kenmerken ver te zoeken. ‘Het was meer een lounge bar’, zegt ontwerper Peter Hopman van Bureau Lakenvelder, ‘en dat sloot totaal niet aan bij de oorspronkelijke functie van De Unie.’ De komst van een nieuwe uitbater veranderde alles. Hij wilde een interieur dat aansloot bij hoe Rotterdammers De Unie kenden: een debatzaal annex café-restaurant als belangrijk podium voor de stad.

Nieuw interieur in zwart en wit
‘Mijn opdracht was de eenheid tussen gevel en interieur te herstellen’, aldus Hopman. Hij vertaalde die eis naar een zwart gemarmerde rubberen vloer en wanden in massief zwart MDF met langsgroeven. De vloerbedekking is een subtiele verwijzing naar de tijd van Oud. In die periode was rubber volgens Hopman een veel gebruikt materiaal. Het MDF voor de wanden is gekozen vanwege zijn goede akoestische eigenschappen, belangrijk voor de verstaanbaarheid van bezoekers in een ruimte waar per definitie veel geroezemoes is. ‘Je hoeft niet bang te zijn voor zwart’, meent Hopman. ‘Het brengt rust in de zaak zonder er een donker hol van te maken.’

In de langsgroeven van de wand passen witte letters. Grafisch ontwerpbureau 75B ontwierp voor De Unie een nieuwe huisstijl, gebaseerd op de gevelbelettering. Die huisstijl is consequent doorgezet tot in de menukaart. Met de witte letters kan de uitbater op de wanden teksten formeren.

Stoel O7B
In zijn zoektocht naar interieurelementen trof Hopman in het archief van het NAi zeven ontwerpen van J.J.P. Oud voor Metz & Co aan, die nooit in productie waren genomen. Hij was direct gecharmeerd van Stoel O7B. ‘Strikt genomen is het geen Stijlstoeltje’, zegt Hopman. ‘Het ontwerp stamt uit 1934 toen Oud al gebroken had met de beweging. Maar het is zo’n mooie vorm dat hij wel past in de ambitie van mijn opdrachtgever om met subtiele middelen de eenheid tussen gevel en interieur te herstellen.’

De erven van Oud gaven hem toestemming de stoel in een oplage van 52 exemplaren voor De Unie te laten maken. Normaal heeft een nieuw meubel een ontwikkelingsduur van minstens een jaar. Deze stoel is in drie maanden geproduceerd. De houten gelamineerde zitting en de niet verchroomde delen zijn uitgevoerd in RAL 7032. Bureau Lakenvelder ontwierp een bijpassend tafeltje in dezelfde kleur.
Voor in de zaak staat een lange leestafel met stoelen in palissander, net als de lampen erboven Deens ontwerp uit de jaren vijftig. ‘Dat heb ik gedaan voor een warmere uitstraling. Want hoe mooi de O7B ook is, als ik de hele zaak ermee vol zou zetten schoot ik mijn doel voorbij.’

Gerelateerd

Tags:
0 Reacties Schrijf een reactie

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.