Vrolijke noot in strak keurslijf

Vrolijke noot in strak keurslijf

Door: Petra Starink | 21-02-2012

Het lijkt er licht en luchtig bij te staan, de nieuwbouw van het ROC Mondriaan achter station Hollands Spoor in Den Haag, maar niets is minder waar. Een aantal strenge randvoorwaarden bepaalden mede de uiteindelijke vorm van het gebouw. Door slim in te spelen op deze randvoorwaarden én een goede materialisatie heeft het keurslijf een vrolijke noot in het Laakkwartier opgeleverd.

Het gebouw ligt ingeklemd tussen de Waldorpstraat en de spoorlijn en deze ruimte is optimaal benut, dichter bij het spoor of de weg kon niet. Bovendien staan op de kavel twee trafogebouwen. Die van de NS is in het gebouw is opgenomen, maar het trafogebouw van de gemeentelijke vervoersdienst HTM moest vrijstaand blijven. En dan loopt er ook nog eens een tramtunnel onder het gebouw door.

Het gebouw is het tweede van het ROC Mondriaan in het Laakkwartier. Samen met de Haagse Hogeschool en reeds gerealiseerde en nog te bouwen studentenhuisvesting begint zich hier een heuse onderwijscampus af te tekenen. Midden in de stad en met allerlei vormen van openbaar vervoer dichtbij.

Het is het visitekaartje voor het ROC, zowel gezien vanaf het Leeghwaterplein, waarvan het de noordelijke afsluiting vormt, als vanaf het spoor. De gevel bestaat uit prefab witte betonelementen van 1,8 bij 1,8 meter met een diepe negge. Die elementen zijn ingevuld met weggedetailleerde kozijnen en met een ‘willekeurig’ patroon van gekleurde panelen, in vijf Mondriaan-kleuren: rood, blauw, geel, licht grijs en donker grijs. De repetitie van de betonnen gevelelementen zorgt voor een schaalloze uitstraling.

Aan de Waldorpstraat is een arcade gemaakt die onderdeel gaat worden van de voetgangersroute tussen station, nieuwe studentenwoningen en Megastores. Het plafond van deze arcade bestaat uit dezelfde witte betonelementen als de gevel. In de gevel zijn hier grote glasoppervlakten opgenomen als etalage voor het beroepsonderwijs. De strakke buitengevel wordt op enkele plaatsen onderbroken door grotere ramen, waardoor een al te rigide vormgeving wordt voorkomen.

Flexibiliteit

Het gebouw bestaat uit twee hoofdvolumes met elk een eigen kern, een in geel en de ander in blauw, met ‘wokkeltrappen’ en allerlei ondersteunende functies. Rondom de twee kernen zijn de onderwijsruimten gesitueerd. Het gebouw heeft een centrale ingang met een hoofdtrap die de studenten naar de ‘Mondriaanstraat’ op de eerste verdieping brengt waarna zij hun weg vervolgen en via de wokkeltrappen naar hun onderwijsdomein gaan. In het interieur en het meubilair komen ook de Mondriaan-kleuren regelmatig terug.

Het gebouw is ontworpen op een stramien van 7,2 meter, zodat het in de toekomst eenvoudig om te bouwen is tot kantoren met een indeelbaarheid op 1,8 meter. Door te kiezen voor een kolomloze overspanning van de gevel naar de kernen is de indeling van de school aanpasbaar aan toekomstige onderwijsinzichten. Het gebouw wordt hierdoor ook een stuk duurzamer.

Dankzij de twee kernen kan het complex in de toekomst eventueel ook als twee afzonderlijke gebouwdelen verhuurd worden.

Het hoofdgebouw uit 2008 (AGS Architekten & Planners) en de nieuwbouw zijn op de eerste verdieping verbonden door een 40 meter lange loopbrug van staal en glas. De brug is voornamelijk bedoeld voor de catering voor bevoorrading vanuit het hoofdgebouw en voor droogtransport tussen de twee gebouwen. Omdat er in de verschillende gebouwen verschillende opleidingen zitten zal de loopbrug weinig door studenten gebruikt worden.

Het gebouw is sinds eind oktober 2011 in gebruik en de eerste reacties van personeel en studenten zijn enthousiast. In januari 2012 zal de nieuwbouw officieel geopend worden door wethouder Marnix Norder.

Gerelateerd

Tags:

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.