Aluminium juwelen van House of Hermeta

Inspiratie, Things of Beauty

Aluminium juwelen van House of Hermeta

Door: Viveka van de Vliet | 16-02-2016

Directeur Marcel van der Sluijs gooit de deuren van het in metaalwaren gespecialiseerde Nederlandse familiebedrijf Hermeta open, kijkt naar buiten en laat een nieuwe wind waaien. Met het bedrijf ‘House of Hermeta Holland’ brengt art director Carina Riezebos exclusieve designobjecten op de markt, gericht op designliefhebbers, architecten, stylisten, kunstenaars en interieurarchitecten.

Op de werkvloer zorgt een lange industriële productielijn ervoor dat de aluminium designhaken van hoogwaardig materiaal, van het ene bad in het andere worden gedompeld. Tegelijkertijd doopt de nieuwe art director Carina Riezebos haar ontwerpen handmatig in verschillende verfbaden onder het toeziend oog van de productieleider. Net zo lang tot de in huis bedachte magische mengingen van kostbare pigmenten precies de juiste ton sur ton kleurennuances opleveren en de designhaken champagnegoud of groenblauw glanzen. Zo’n bewerkelijke persoonlijke toets geeft extra waarde aan het product; geen enkele haak is hetzelfde, elk designproduct heeft een eigen verhaal, een andere kleurennuance en een unieke afwerking’, zegt Riezebos over de luxe Gala-collectie, geïnspireerd op Dalí’s druipende en smeltende vormen.

Miljoenen producten

De komst van Riezebos past precies bij wat de eind 2012 aangetreden directeur van Hermeta, Marcel van der Sluijs, voor ogen heeft. Hij trof bij zijn komst niet alleen een schatkamer aan met bijna honderd jaar bedrijfshistorie, maar ook een onderneming die meer naar buiten mocht brengen dat ze tot prachtige dingen in staat is. Van der Sluijs had als voormalig directeur bij VolkerWessels veel ervaring in huis, maar had de laatste jaren vooral moeten reorganiseren. Hij wilde na 25 jaar liever eens mooie dingen maken, weer dichter bij de mensen staan, meer op de productievloer zijn dan achter het bureau. Hij wil het bedrijf niet alleen laten groeien maar ook met Hermeta meer naar buiten treden en de buitenwereld verrassen en binnenhalen. ‘Alle werknemers zijn gedreven vakmensen. Er zit zoveel ambacht, zoveel passie om kwaliteitsproducten te maken in onze medewerkers’, zegt Van der Sluijs, die een groeiend bedrijf leidt van inmiddels circa 120 vaklieden. Hermeta maakt vele aluminium producten voor onder andere de bouw, architectuur en interieurs. Bijvoorbeeld afvalbakken, asbakken, haken en leuningen voor de NS maar ook miljoenen andere aluminium producten. ‘Hoeveel mensen zouden ons archetypische haakje in hun interieur hebben zonder te weten dat deze afkomstig is uit de fabriek van Hermeta in Asperen?’, vroeg hij zich af.

Geïnspireerd op Salvador Dalí

Om de wereld van Hermeta te verbreden, werknemers te enthousiasmeren om hun kennis te gebruiken om totaal andere, chique designproducten te maken, ging Carina Riezebos aan de slag. Aan Hermeta werd een nieuw bedrijf toegevoegd: House of Hermeta Holland, gericht op een exclusief en luxe marktsegment. Met het nieuwe designmerk lukte het Riezebos met haar sterke vormentaal – ze houdt van amorf, rond, roterend – een compleet andere kijk op functionele en strak vormgegeven producten te bieden. De eerste resultaten bestaan vooralsnog uit twee exclusieve collecties designhaken. Voor Crude combineerde ze een knalroze of rookgrijze glazen rozet met een ruwe knop en daarin gegoten stukjes geanodiseerd aluminium. Een sculpturaal product dat evengoed gebruiksdesign als kunst aan de muur kan zijn. De Gala-collectie is geïnspireerd op Salvador Dalí’s druipende en smeltende juwelen en bestaat uit aluminium ‘juwelen’ in groenblauw en champagnegoud. Hoe doet Riezebos dat, meestergieters die met perfectie miljoenen keren aluminium in dezelfde mallen hebben gegoten, medewerkers die dagelijks jashaken en deurkrukken produceren, uit hun vaste patronen krijgen? Hoe neemt ze hen mee in een nieuw avontuur? Een avontuur dat leidt tot een collectie exclusieve designvoorwerpen die uitgesproken en ongekend zijn in de wereld van aluminium en metaal.

Schatkamer

Riezebos heeft twintig jaar ervaring als zelfstandig ontwerper en producent en als ontwerper in opdracht van bedrijven. Ook als hoofdontwerper van Royal Leerdam is ze gewend om rechtstreeks met glasblazers samen te werken. ‘Allemaal karakters met eigen kwaliteiten’, zegt ze. ‘Daarnaast is het belangrijk dat je je niet opstelt als een soort onafhankelijke kunstenaar’, is haar overtuiging, ‘maar je moet je creativiteit inzetten in dienst van het geheel en in de wetenschap dat je afhankelijk bent van elkaars vakmanschap.’ ‘Het is alsof ik met een sleutel een schatkamer open’, vertelt ze over haar nieuwe stappen. ‘Het is pure rijkdom, alle parels zijn al aanwezig en zitten in het bedrijf en in de mensen zelf. Mijn rol is mensen opnieuw en anders te laten kijken naar materialen, vormen, kleuren, toepassingen.’

In die zin, zegt Van der Sluijs, is ze een katalysator van innovatieve ideeën die de vakmensen stap voor stap meeneemt vanaf de eerste schetsen, tekeningen en materiaalontwerpen tot aan het eindproduct. Zo laat de kersverse art director hen meekijken met haar blik op de schoonheid van hedendaagse vormgeving, op het meer verhalende en gelaagde aspect van designobjecten. ‘Mijn taak ligt in het goed kijken naar waar ieders kracht en talent schuilt. Op mijn beurt absorbeer ik de expertise en vakmanschap van de ambachtsmensen op de werkvloer. Zo worden de op maat gemaakte producten van ons allemaal en door iedereen in het bedrijf met trots gedragen. Het is echt een coöperatief productieproces’, verklaart Riezebos. Bijkomend voordeel is wellicht het feit dat zij oorspronkelijk uit dezelfde streek komt als nagenoeg alle werknemers van Hermeta. ‘Ik kom dus niet echt van buiten, ik ken de mentaliteit, weet hoe ik moet handelen om het beste uit iedereen te halen.’ Net als de directeur wil de art director het vakmanschap in al zijn glorie aan de buitenwereld laten zien, zoals dit voorjaar op de Salone in Milaan. Zo moet House of Hermeta uitgroeien tot een bedrijf dat niet alleen designhaken maar ook andere artefacten als spiegels, vazen, glazen en verlichting op de nationale en internationale markt zal zetten. Om de productfamilie gestalte te geven gaat Riezebos de samenwerking aan met andere getalenteerde ontwerpers en bureaus.

Tekst: Viveka van der Vliet
Dit artikel werd gepubliceerd in ArchitectuurNL nummer 1 van 2016

Gerelateerd

Tags: , , , , , , ,

    Schrijf een reactie

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.