ArchitectuurNL 01 2016 – pag. 44

ArchitectuurNL 01 2016 – pag. 44

Door: | 29-04-2021

In een twee meter hoge kolom van transparant kunststof branden
honderden geometrische patronen. Deze driehoeken, vierkanten en
cirkel zijn opgebouwd uit tientallen kleine leds. Bij het langslopen,
verspringen de patronen van vorm, niet omdat de leds aan of uit gaan
maar omdat in het transparante kunststofoppervlak diepe ribbels zitten.
Net als bij een hologram verandert het achterliggende lichtpatroon dus
door de breking van het licht door de ribbels. Naast deze lichtinstallatie
van productontwerper Arnout Meijer hangt een compleet ander werk,
een serie grote foto’s van onbestemde architectuur. De strakke betonnen
ruimtes zijn ontdaan van elk spoor van menselijkheid. Architect Ricky
Rijkenberg heeft maquettes van bestaande gebouwen gefotografeerd
alsof het echte gebouwen zijn. Daar weer naast hangen uitzinnige
avondjurken van het modecollectief van Maison the Faux.
Dit zijn nog maar drie van de 36 werken die te zien waren op de
expositie In No Particular Order, de presentatie van de deelnemers
aan het programma Talentontwikkeling van het Stimuleringsfonds
Creatieve Industrie. En het zijn ook nog niet eens de meest verschillende
werken. Ook te zien zijn witte tuinstoelen met een diepe schimmellaag
die het plastic langzaam afbreekt en een serie zeefdrukken met een
verschietend patroon in primaire kleuren. Door deze verscheidenheid
– en de avontuurlijke kwaliteit – was In No Particular Order een van de
grote verrassingen op de Dutch Design Week 2015 in Eindhoven.

Creatieve toptalenten
Het programma Talentontwikkeling van het Stimuleringsfonds is de
vervanging van de veelgeprezen Startstipendia, waarmee honderden
ontwerpers en architecten de afgelopen decennia een zelfstandige
beroepspraktijk hebben kunnen opbouwen. Nu komen er jaarlijks nog
hooguit dertig ‘creatieve toptalenten’ in aanmerking voor deze individuele

subsidies. Bij de eerste lichting in 2013 werden er slechts 21 deelnemers
geselecteerd; vandaar dat er vorig jaar ruimte was voor 36 deelnemers.
Deze inperking is deels het gevolg van bezuinigingen, zegt Anselm van
Sintfiet, projectleider Talentontwikkeling bij het Stimuleringsfonds. ‘Er is
nog maar 1 miljoen beschikbaar voor talentenontwikkeling. We hebben
gekozen om een standaard bijdrage van 25 duizend euro te geven aan
ongeveer dertig ontwerpers.’

Collectief
Maar dat is niet het enige verschil met de startstipendia. Zo wordt deze
groep jonge ontwerpers veel meer als een collectief benaderd. Er zijn
diverse groepsactiviteiten, zoals gezamenlijke diners en lezingen door
commissieleden en oud-deelnemers. Ook zijn er ondersteunende
workshops over bijvoorbeeld ondernemerschap. Tot grote tevredenheid
van sommige deelnemers. ‘Het maken van een jaarplanning met een
bijbehorende begroting van hoeveel tijd en geld een bepaald onderzoek
mag kosten hoort daarbij. Ik ben daarin goed ondersteund’, aldus
lichtdesigner Arnout Meijer.
Daarbij kan door de onderlinge contacten een interdisciplinair
netwerk worden opgebouwd. ‘We leren vooral veel van elkaar’, zegt
de deelnemende architect Anne Dessing. ‘Alle deelnemers werken in
een culturele discipline maar onder andere condities. Zo bleken de
studenten van Design Academy Eindhoven veel beter in het presenteren
en toelichten van hun werk. Een sieradenontwerper is juist getraind
om autonoom en in grote vrijheid te werken. Waarmee architecten zich
onderscheiden? Een sterke theoretische onderbouwing. Ook zijn wij
ons veel beter bewust van de maatschappelijke impact van ons werk.
Architectuur en stedenbouw grijpen nu eenmaal direct en diep in het
leven van mensen.’

44ArchitectuurNL

2 3

42-43-44-45-46-47_platform.indd 44 01-02-16 15:52

Gerelateerd