Op de werkvloer zorgt een lange industriële productielijn ervoor dat de aluminium designhaken
van hoogwaardig materiaal, van het ene bad in het andere worden gedompeld. Tegelijkertijd doopt
de nieuwe art director Carina Riezebos haar ontwerpen handmatig in verschillende verfbaden
onder het toeziend oog van de productieleider. Net zo lang tot de in huis bedachte magische
mengingen van kostbare pigmenten precies de juiste ton sur ton kleurennuances opleveren en de
designhaken champagnegoud of groenblauw glanzen.
Zo’n bewerkelijke persoonlijke toets geeft extra waarde aan het product; geen enkele haak is
hetzelfde, elk designproduct heeft een eigen verhaal, een andere kleurennuance en een unieke
afwerking’, zegt Riezebos over de luxe Gala-collectie, geïnspireerd op Dalí’s druipende en
smeltende vormen.
Miljoenen producten
De komst van Riezebos past precies bij wat de eind 2012 aangetreden directeur van Hermeta,
Marcel van der Sluijs, voor ogen heeft. Hij trof bij zijn komst niet alleen een schatkamer aan
met bijna honderd jaar bedrijfshistorie, maar ook een onderneming die meer naar buiten mocht
brengen dat ze tot prachtige dingen in staat is. Van der Sluijs had als voormalig directeur bij
VolkerWessels veel ervaring in huis, maar had de laatste jaren vooral moeten reorganiseren. Hij
wilde na 25 jaar liever eens mooie dingen maken, weer dichter bij de mensen staan, meer op de
productievloer zijn dan achter het bureau. Hij wil het bedrijf niet alleen laten groeien maar ook met
Hermeta meer naar buiten treden en de buitenwereld verrassen en binnenhalen. ‘Alle werknemers
zijn gedreven vakmensen. Er zit zoveel ambacht, zoveel passie om kwaliteitsproducten te maken
in onze medewerkers’, zegt Van der Sluijs, die een groeiend bedrijf leidt van inmiddels circa 120
vaklieden.
Hermeta maakt vele aluminium producten voor onder andere de bouw, architectuur en interieurs.
Bijvoorbeeld afvalbakken, asbakken, haken en leuningen voor de NS maar ook miljoenen andere
aluminium producten. ‘Hoeveel mensen zouden ons archetypische haakje in hun interieur hebben
zonder te weten dat deze afkomstig is uit de fabriek van Hermeta in Asperen?’, vroeg hij zich af.
Dalí
Om de wereld van Hermeta te verbreden, werknemers te enthousiasmeren om hun kennis te
gebruiken om totaal andere, chique designproducten te maken, ging Carina Riezebos aan de slag.
Aan Hermeta werd een nieuw bedrijf toegevoegd: House of Hermeta Holland, gericht op een
exclusief en luxe marktsegment. Met het nieuwe designmerk lukte het Riezebos met haar sterke
vormentaal – ze houdt van amorf, rond, roterend – een compleet andere kijk op functionele en
strak vormgegeven producten te bieden.
De eerste resultaten bestaan vooralsnog uit twee exclusieve collecties designhaken. Voor Crude
combineerde ze een knalroze of rookgrijze glazen rozet met een ruwe knop en daarin gegoten
stukjes geanodiseerd aluminium. Een sculpturaal product dat evengoed gebruiksdesign als kunst
aan de muur kan zijn. De Gala-collectie is geïnspireerd op Salvador Dalí’s druipende en smeltende
juwelen en bestaat uit aluminium ‘juwelen’ in groenblauw en champagnegoud.
Hoe doet Riezebos dat, meestergieters die met perfectie miljoenen keren aluminium in dezelfde
mallen hebben gegoten, medewerkers die dagelijks jashaken en deurkrukken produceren, uit hun
vaste patronen krijgen? Hoe neemt ze hen mee in een nieuw avontuur? Een avontuur dat leidt tot
een collectie exclusieve designvoorwerpen die uitgesproken en ongekend zijn in de wereld van
aluminium en metaal.
Schatkamer
Riezebos heeft twintig jaar ervaring als zelfstandig ontwerper en producent en als ontwerper in
opdracht van bedrijven. Ook als hoofdontwerper van Royal Leerdam is ze gewend om rechtstreeks
met glasblazers samen te werken. ‘Allemaal karakters met eigen kwaliteiten’, zegt ze. ‘Daarnaast
is het belangrijk dat je je niet opstelt als een soort onafhankelijke kunstenaar’, is haar overtuiging,
‘maar je moet je creativiteit inzetten in dienst van het geheel en in de wetenschap dat je afhankelijk
bent van elkaars vakmanschap.’
‘Het is alsof ik met een sleutel een schatkamer open’, vertelt ze over haar nieuwe stappen. ‘Het
is pure rijkdom, alle parels zijn al aanwezig en zitten in het bedrijf en in de mensen zelf. Mijn rol is
mensen opnieuw en anders te laten kijken naar materialen, vormen, kleuren, toepassingen.’
1 en 2. De nieuwe art director Carina Riezebos
doopt haar ontwerpen handmatig in verschillende
verfbaden onder het toeziend oog van de
productieleider • Foto’s Studio Ziezo. 3. De
Gala-collectie is geïnspireerd op Salvador
Dalí’s druipende en smeltende juwelen en
bestaat uit aluminium juwelen in groenblauw en
champagnegoud • Foto Frieda Mellema.
2
3
Things of beauTy
63 ArchitectuurNL
62-63-64_houseofhermeta.indd 63 01-02-16 15:00