ArchitectuurNL 01 2016 – pag. 64

ArchitectuurNL 01 2016 – pag. 64

Door: | 29-04-2021

In die zin, zegt Van der Sluijs, is ze een katalysator van innovatieve ideeën die de vakmensen stap
voor stap meeneemt vanaf de eerste schetsen, tekeningen en materiaalontwerpen tot aan het
eindproduct. Zo laat de kersverse art director hen meekijken met haar blik op de schoonheid van
hedendaagse vormgeving, op het meer verhalende en gelaagde aspect van designobjecten. ‘Mijn
taak ligt in het goed kijken naar waar ieders kracht en talent schuilt. Op mijn beurt absorbeer ik
de expertise en vakmanschap van de ambachtsmensen op de werkvloer. Zo worden de op maat
gemaakte producten van ons allemaal en door iedereen in het bedrijf met trots gedragen. Het is
echt een coöperatief productieproces’, verklaart Riezebos.
Bijkomend voordeel is wellicht het feit dat zij oorspronkelijk uit dezelfde streek komt als nagenoeg
alle werknemers van Hermeta. ‘Ik kom dus niet echt van buiten, ik ken de mentaliteit, weet hoe ik
moet handelen om het beste uit iedereen te halen.’
Net als de directeur wil de art director het vakmanschap in al zijn glorie aan de buitenwereld laten
zien, zoals dit voorjaar op de Salone in Milaan. Zo moet House of Hermeta uitgroeien tot een bedrijf
dat niet alleen designhaken maar ook andere artefacten als spiegels, vazen, glazen en verlichting
op de nationale en internationale markt zal zetten. Om de productfamilie gestalte te geven gaat
Riezebos de samenwerking aan met andere getalenteerde ontwerpers en bureaus.

4 en 5. Voor de collectie designhaken Crude
combineerde Riezebos een knalroze of rookgrijze
glazen rozet met een ruwe knop en daarin
gegoten stukjes geanodiseerd aluminium. Een
sculpturaal product dat evengoed gebruiksdesign
als kunst aan de muur kan zijn. 6. In de collectie
Crude zijn ook ontwerpen zonder glazen rozet,
zoals de Crude Get a Grip • Foto’s Frieda
Mellema.

4

5

6

64ArchitectuurNL Tekst Viveka van de Vliet

62-63-64_houseofhermeta.indd 64 01-02-16 15:00

Gerelateerd