GSPublisherVersion 0.0.100.100
ENTREE
ENTREE
ENTREE
ENTREEStadsentree
Düsseldorf
Het station van Düsseldorf is weinig representatief en
sluit slecht aan op de omgeving. Dit remt de ontwikkeling
van het stationsgebied tot een volwaardig stadsdeel.
Franca Houg, student Architectuur aan de Academie
van Bouwkunst Rotterdam, maakte voor dit gebied
een herontwikkelingsplan. Daarin worden de straten
doorgetrokken tot in het station, bieden individuele
bouwblokken plaats aan allerlei stedelijke functies, splitst
het spoor in twee zones rond een nieuw stedelijk plein. Een
conventioneel centraal station transformeert zo tot een
bijzonder knooppunt in het weefsel van de stad. Met dit
plan won Houg in 2017 de Iktinosprijs.
Düsseldorf is één van de belangrijkste steden
van de Duitse metropool-regio Rheinland.
Het is een rijke stad die erg in trek is bij
toeristen, onder andere vanwege haar ligging
aan de Rijn, de mooie Altstadt en haar
uitgaansgelegenheden. Maar wie met de trein
de stad binnenkomt, merkt hier niets van. Het
huidige station is verouderd en verloederd.
Het gebied is vooral ingericht op het snel
verwerken van mensenstromen, waarbij de
aandacht voor de kwaliteit van de openbare
ruimte is verslapt.
Barrière in de stad
Het spoor zorgt voor een deling in de stad;
de connectie tussen de twee stadsdelen
is gemaakt door middel van het station
en de tunnels onder het spoor. De twee
stationsdoorgangen zijn ’s nachts dicht. Dat
betekent dat omwonenden in de latere uren
een flink eind moeten omrijden om gebruik
te maken van de tunnels onder het spoor.
Uitnodigend zijn ze niet; ze zijn vooral donker,
luidruchtig en onveilig. Voetgangers, fietsers en
auto’s rijden naast elkaar zonder afscheidingen.
Waar het station in Düsseldorf zorgt voor de
verbinding van de stad met andere steden,
is het dus tegelijkertijd een obstakel in het
eigen stedelijke weefsel. De huidige connectie
van het station met de stad ondermijnt de
potentie van het gebied als volwaardig
stadsdeel. De gewenste verbinding tussen
station en binnenstad functioneert niet, omdat
beide stedelijke entiteiten simpelweg te ver
uit elkaar liggen. Het voorstel is dan ook om
te focussen op het stationsgebied als een
GSPublisherVersion 0.0.100.100
1. Plankaart stationsgebied Düsseldorf en omgeving, huidige situatie. 2. Plankaart stationsgebied
Düsseldorf en omgeving, nieuwe situatie. De sporen worden verdeeld in twee zones met daartussen
een nieuw plein. 3. Impressie binnenplein met tuin. 4. Student Architectuur Franca Huig won met haar
plan ‘Stadsentree Düsseldorf’ de Iktinosprijs 2017 van de Academie van Bouwkunst Rotterdam.
1
50ArchitectuurNL
50-51-52-53_master.indd 50 05-02-18 14:24