Architect Hans Sluijmer is initiatiefnemer van het bouwsysteem BILT, dat hij samen met een
team van ingenieurs en leveranciers ontwikkelt. Dat initiatief neemt hij na drie decennia het
architectenvak uitgeoefend te hebben. Twee zaken zitten hem dwars: waarom is de bouwpraktijk
zo weinig vernieuwd en is de middeleeuwse benadering nog steeds van kracht? En: waarom
worden er na elk project zoveel containers sloop- of restmateriaal ongebruikt weggegooid?
Om beide problemen op te lossen begint hij in 2010, toen nog vanuit Architectuurbureau Sluijmer
en Van Leeuwen, met de ontwikkeling van een nieuw bouwsysteem. Door op een systematische
wijze met circulaire modules te bouwen wil hij eigenzinnige architectuur binnen het bereik van
mensen met een bescheiden portemonnee brengen. Na het afscheid van zijn vroegere bureau eind
2014 stort Sluijmer zich fulltime op dit project, en in 2016 richt hij het bedrijf BILT op. Met BILT wil hij
niet alleen huizen ontwerpen volgens het nieuwe bouwsysteem, maar ook projecten ontwikkelen
en de woningen zelf bouwen.
Oude rotten en jong elan
BILT heeft zes aandeelhouders met een gelijk aandeel. Twee oude rotten: constructeur Jaap
Westerman en Hans Sluijmer, een stille vennoot en drie jonge ingenieurs: bouwkundige Bart de
Haan, constructeur Twan Remmits en architect Max Brobbel. Die laatste drie realiseren in 2017 de
eerste woning met het nieuwe systeem en vormen samen met Hans Sluijmer het operationele team
van BILT. In de modelwoning in Leidsche Rijn vestigen ze hun bureau. Bart de Haan, die samen met
Sluijmer aan de wieg van BILT staat, woont op de onderste twee lagen en het kantoor van BILT zit
op de tweede verdieping. Het bedrijf wordt hoofdzakelijk gerund door de drie jonge ingenieurs
dagelijks in raad en daad ondersteund door Jaap Westerman en Hans Sluijmer.
Circulaire totaaloplossing
Voor opdrachtgevers biedt BILT een totaalpakket: van ontwerp tot en met de oplevering en
onderhoud. Op basis van standaard modules wordt een ontwerp voor een woning samengesteld.
Die kan in een recordtijd worden gerealiseerd. Er is keuze uit een breed scala aan afwerkingen.
Een huis kan eenvoudig aangepast worden aan veranderde wensen en de modules kunnen
hergebruikt worden, geheel circulair dus.
Architect Max Brobbel licht de missie van BILT toe: ‘We zien de behoefte aan deze manier van
bouwen opkomen bij particulieren en ook stimuleert de overheid energieneutrale en dus gasloze
woningen, bijvoorbeeld door korting op hypotheek voor woningen met een EPC van < 0,4. We
willen met dit bouwsysteem goede, circulaire en toffe gebouwen maken voor iedereen. Het
is voor ons belangrijk dat alle bouwelementen altijd kunnen worden hergebruikt en dat een
woning eenvoudig kan worden aangepast aan de wensen van een gebruiker – ook als deze
veranderen in diens leven. Hierdoor is de total cost of ownership (TCO) veel lager dan die van
de huidige traditionele bouw, of zelfs die van nul-op-de-meter-woningen. Dit komt doordat onze
woningen energie opwekken, bestaan uit niet schaarse of gerecyclede materialen en omdat
de aanpasbaarheid van de woningen sloop of verbouwing in de toekomst overbodig maakt. De
bouwelementen kunnen uit elkaar worden gehaald en opnieuw in andere configuraties tot nieuwe
woningen worden samengesteld, en aan het einde van hun levensduur geheel worden gerecycled’.
Doorontwikkeling
Het BILT bouwsysteem is nu in principe af en even verderop in Leidsche Rijn is najaar 2017 in
zes weken de tweede woning met dit systeem gerealiseerd. Opdrachtgever Raymond de Haan:
‘Voor ons is de aanpasbaarheid van de woning essentieel, in verband met onze meervoudig
gehandicapte dochter. Ook maakt het systeem zo’n huis voor ons betaalbaar.’ [€260-270.000].
Over vervolgopdrachten vertelt Brobbel: ‘Voor de wijk Waterrijk in Meerhoven in Eindhoven hebben
we een plan gemaakt met 10 BILT-woningen, waarvoor wel belangstelling is, maar vooralsnog niet
voldoende om het project te starten. Ook ontwerpen we een 11-tal paviljoenachtige gebouwen
in Elst. Ondertussen werken we verder aan de verruiming van keuzemogelijkheden en verdere
perfectionering van het bouwsysteem.’
Ook investeert BILT tijd en energie in de samenwerking met leveranciers. Brobbel: ‘Het is best
lastig traditionele vormen van bouwen te veranderen met ons kleine bedrijf. Met leveranciers
willen we afspraken maken om diensten te leveren in plaats van producten. We vragen ze nieuwe
bouwonderdelen te ontwikkelen met een lange garantietermijn en de mogelijkheid tot hergebruik.
1. BILT modelwoning op het Kubuseiland in
Leidsche Rijn Utrecht. Op de onderste twee lagen
woont een van de vennoten van BILT en op de
tweede verdieping is het kantoor van BILT. Op de
voorgrond een gemeenschappelijke tuin van de
woningen op het Kubuseiland • Foto Jacqueline
Knudsen. 2. Constructeur Twan Remmits,
bouwkundige Bart de Haan en architect Max
Brobbel realiseerden in 2017 de eerste twee BILT
woningen in Utrecht • Foto BILT. 3. Het systeem
bestaat uit compleet afgewerkte modulaire
gevel- en vloerelementen als dragende delen.
Uitwendige aluminium hoekprofielen en lateien
verbinden de bouwelementen • Foto Jan Willem
Schouten.
2
3
woningbouwsysteem
9 ArchitectuurNLTekst Jacqueline Knudsen
08-09-10-11_bilt.indd 9 05-02-18 15:55