ArchitectuurNL 01 2019 – pag. 46

ArchitectuurNL 01 2019 – pag. 46

Door: | 29-04-2021

Spiegelwanden
Die spiegels zijn misschien wel meest opvallende terugkerende
stijlelement in het oeuvre van HOH Architecten. ‘Het is een manier om
een brug te slaan tussen de werkelijkheid en de verbeelding. De spiegel
maakt zichtbaar wat je eigenlijk niet kunt zien’, aldus Ouburg. Zo opent dit
najaar een installatie van spiegels en reflectoren onder een A10-viaduct
bij Amsterdam-Sloterdijk. De spiegelende wanden en plafonds maken
van deze statische snelwegonderdoorgang een dynamische belevenis,
waarin passanten als auto’s en trams met hun licht en beweging juist
actieve bespelers worden.
Tot slot wordt vaak gebruik gemaakt van ‘coulissen en gelaagdheid’. ‘We
proberen altijd een doorgang te bieden naar een nieuwe ruimte en op
die manier een continue ruimtelijke ervaring te ontwerpen’, verwoordt
Hartemink. Zo worden de ruimtes in het Institute for Advanced Studies
afgescheiden door gaaswanden die soms doorschijnend en soms juist
effen wit zijn, afhankelijk van de lichtinval. Al kan het ook op kleine
schaal; voor het Amsterdam Light Festival bedacht HOH een decor voor
een lantarenpaal. Deze staande muur schermt de lantarenpaal af van
de straat maar een rond gat laat wel de lichtbundel schijnen. Aan de
grachtkant oogt de paal als een sculptuur door de witte achtergrond.

Al deze thema’s waren vertegenwoordigd in de tentoonstelling Vice
Versa van HOH Architecten, najaar 2018 in de Amsterdamse galerie
Borzo aan de Keizersgracht. Voor deze galerie maakte Hilgendorf in
2006 als architect bij Wiel Arets het interieurontwierp. ‘Voor de expositie
hebben wij op de gevel met zwarte tape de contouren van de historische
gevel op dit pand afgetekend.’ In de galerie staat een maquette van een
kunstzinnige installatie. In een cirkel staan spiegelende wanden met elk
een deurpost opening van verschillende breedte; soms groot genoeg
voor drie mensen naast elkaar, dan weer nauwelijks breed genoeg voor
één persoon. ‘De inspiratie was een tuin waar je doorheen kunt wandelen
en ook even kunt uitrusten. Wij hebben een gelaagde ruimte gecreëerd
waarin je voortdurend van binnen naar buiten en weer terug wordt
geduwd en tot in het oneindige kunt doorlopen. Tegelijkertijd is in deze
chaos, binnen in het hart van de cirkel, een overzichtelijke plek van rust
gedefinieerd.’

Favoriet historisch gebouw? CH: Sydney Opera House – de architect,
de locatie, het gebouw, het licht, de technische beperkingen van toen.
Fantastisch gebouw. FH: Pantheon: een ruimtelijke ervaring van licht en
vorm en materiaal op de meest pure wijze. JO: Pantheon in Rome. Lijkt
gebouwd om hét moment te vangen, altijd weer anders.
Favoriet hedendaags gebouw? CH: De Elbphilharmonie in Hamburg van
Herzog & de Meuron. Vergelijkbaar met het Sydney Opera House, maar
dan 50 jaar later. FH: Mijn bewondering en nieuwsgierigheid ligt minder in
gebouwen als in de ruimtelijke ervaringen in de combinatie van gebouw-
en-tuin en gebouw-en-stad, gebouw-en-openbare ruimte. JO: Sendai
Mediatheque, Toyo Ito. De combinatie een sterk intellectueel concept,
grensverleggende constructie en subtiele materialisatie. Een gebouwde
gedachte.

6 en 7. The Nolli Gardens, 1e prijs Europan 13. Stedenbouwkundig plan en
twee woongebouwen voor de wijk Kortephohja in Jyväskylä in centraal
Finland. In het plan definiëren niet de gebouwen de openbare ruimte, maar
andersom. Twee grote collectieve ruimten vormen het hart van het plan;
één ruimte is de centrale ontmoetingsplek voor de studentenwoningen, de
andere voor de buurt en de ouderenwoningen. De bebouwing vormt een
kader om deze collectieve ruimten en verweven deze Nolli Gardens.

46ArchitectuurNL Tekst Jeroen Junte

6 7

42-43-44-45-46-47_platform.indd 46 21-01-19 14:45

Gerelateerd