Theaterrood
Eén van de dingen die Cees Langeveld, directeur van het Chassé Theater in Breda,
signaleert is dat het (film-)theater alleen ’s avonds en in het weekend in gebruik is. Dat
moet anders. Als het aan hem ligt, is een theater een plek waar 24 uur per dag, 7 dagen in
de week iets te beleven valt. Hans Maréchal van M+R interior architecture vertaalde die
ambitie in Chassé Connect, een ruimte waar rood domineert en die moet inspireren tot
debat, dialoog, nadenken en ontmoeting.
M+R interior architecture uit Eindhoven van
Hans Maréchal is al sinds 2001 bij het Chassé
Theater in Breda betrokken; bijna even lang
als het bureau bestaat en dat vindt hij best
bijzonder. Het theater zelf is een schepping
van architect Herman Hertzberger. Een deel
van de opdracht van destijds, was het interieur
ontwerpen voor de brasserie van het Chassé
Theater in de monumentale ruimte van de
voormalige Kloosterkazerne waarvan een
vleugel in het theater is opgenomen. Het
interieur werd in 2002 gerealiseerd. Bijzonder
aan de bar van de brasserie zijn onder meer de
lampen aan het plafond die via een mechaniek
langzaam ronddraaien.
Witte ruimte
Maréchal kreeg door deze opdracht een goede
klik met theaterdirecteur Cees Langeveld en na
de Brasserie kreeg M+R in 2005 de opdracht
de Front Lounge te ontwerpen. Op de plek zat
eerst een modezaak, maar omdat het theater
ruimte tekort kwam moest deze plaatsmaken
voor een royalere foyer.
‘Cees Langeveld wilde een laboratoriumachtige,
moderne ruimte met toenmalige nieuwigheden
als front cooking [koks bereiden ter plekke het
eten, daar waar de gasten het kunnen zien,
red.] aan zijn theater hebben. Wij vertaalden
die opdracht onder meer in toepassing van
LED-verlichting. Vergeleken met nu stond die
techniek toen nog in de kinderschoenen, maar
de blauwige uitstraling hielp erg mee een
laboratoriumsfeer op te roepen. We hebben er
een langgerekte open en transparante, witte
ruimte van gemaakt waarbij het adagium is:
zien en gezien worden. Breda vond de witte
ruimte aanvankelijk maar niks. Het duurde bijna
drie jaar voor de loop er een beetje in kwam.
Vandaag de dag is het er dagelijks druk’.
Naast deze opdracht heeft M+R de afgelopen
vijftien jaar verschillende plekken – onder
meer de garderobeposities – onder handen
genomen, een innige samenwerking dus.
24 uur per dag
In 2015/2016 viert het Bredase theater zijn 20-
jarig bestaan. Eén van de issues die directeur
Cees Langeveld signaleert, is dat het (film-)
theater alleen ’s avonds en in het weekend in
gebruik is. Als het aan hem ligt, is een theater
in het uiterste geval 24 uur per dag, 7 dagen in
de week open. Een interessant uitgangspunt,
zegt Maréchal. M+R ontwierp op basis van die
ambitie een ruimte vol flexwerkplekken om ook
overdag meer bedrijvigheid in het theater te
krijgen. Warme rode kleuren domineren. Een
volstrekte tegenpool van de kille witte ruimte
uit 2005.
‘We hebben met Chassé Connect geprobeerd
een ruimte te creëren die inspireert tot
debat, dialoog, ontmoeting en nadenken’,
verklaart Maréchal. ‘Eén wand laat zien dat
je in een theater bent. We hebben voor de
achterwand een selectie gemaakt van theater-
en filmposters in zwart, wit of rood die we in
reliëf hebben opgehangen om beweging te
suggereren. Rood refereert daarbij nadrukkelijk
aan het rode pluche dat onlosmakelijk met
theater verbonden is. Vanuit die wand hebben
we de tapijtvormgeving samengesteld in
kleurvlakken die op hun beurt bepaalde
gebieden in de ruimte afbakenen. Binnen die
gebieden hebben we verschillende werk-,
overleg- en ontmoetingsplekken ingericht met
snel gratis internet. Ze zijn gratis te gebruiken
en letterlijk bedoeld voor iedereen’.
Opdringerig
Het rode interieur is in vorm en kleurgebruik
nogal opdringerig, maakt bijna lawaai, en dat,
zegt Maréchal, is uiteraard een bewuste keuze.
‘Wij wilden een bijzondere ruimte creëren
waar je mensen naartoe wilt lokken om ze te
inspireren en in beweging te brengen met een
theater als nadrukkelijk leidmotief. En dan geeft
het niks als mensen zich er niet direct thuis
voelen. Het mag best een beetje schuren en
confronteren, hoeft niet direct voor iedereen
begrijpbaar te zijn. Dat is inderdaad een
wat patriarchaal standpunt, maar je moet als
ontwerper ook iets durven maken dat anders
voelt dan het vertrouwde. Dat lukt alleen als je
van je opdrachtgever vertrouwen krijgt. Theater
wil per slot van rekening ook vernieuwen en er
zijn al genoeg doorsnee interieurs.’
Of M+R de 24/7-ambitie van Cees Langeveld
al heeft waargemaakt, valt nog niet te zeggen.
Chassé Connect is pas een half jaar open.
Of de Bredase bevolking het concept al
omarmd heeft evenmin. De feedback die Hans
Maréchal kreeg, was dat het wel erg rood is
van binnen en dat lockers ontbreken. ‘Heel
basaal commentaar dus en de lockers staan
er inmiddels. Wat de oude meester Herman
Hertzberger ervan vindt? Ik denk dat hij ons
accepteert en goed vindt wat wij doen, maar hij
had het natuurlijk liever allemaal zelf gedaan.’
25 ArchitectuurNLTekst Peter de Winter Fotografie M+R interior architecture
INTERIEUR
24-25_chassebreda.indd 25 04-04-16 14:35