ArchitectuurNL 02 2016 – pag. 7

ArchitectuurNL 02 2016 – pag. 7

Door: | 29-04-2021

Even lijkt het alsof er slechts een lichtgevende kolom staat in The Fashion Gallery, een winkel
achter de douane in Terminal 2 van Schiphol. Totdat een massieve bergketen oprijst in het
azuurblauwe schijnsel. Even later zweeft een adelaar over het al even blauwe plafond. Spaarzame
wolken zwellen samen en blazen de kolom leeg, waarna er langzaam dansende kolibries voor
kleurige orchideeën verschijnen. Vervolgens muteren deze gelikte computerbeelden in zachte
fluor- en pasteltinten met vlinders, Japanse kersenbloemen en zelfs een giraffe – het oogt als David
Attenborough on acid. Het lichtgevende kunstwerk mist zijn uitwerking niet; voor de winkel staan
reizigers te kijken.

Wow-effect
‘Dat was ook precies de bedoeling’, zegt Jeroen Everaert van Mothership, het Rotterdamse bedrijf
dat in opdracht kunstprojecten initieert, adviseert en produceert. Mothership kreeg de opdracht
van Lagarde, een internationale uitbater van meer dan tweehonderd winkels op treinstations en
luchthavens, waarvan achttien op Schiphol. The Fashion Gallery is de nieuwste aanwinst. Voorzie
deze high-end boetiek van een unieke shopping experience, zo werd Mothership gevraagd.
Complicerende factor was de beperkte ruimte voor een interventie; vanwege de hoge huurprijzen
op Schiphol telt elke centimeter. De afmetingen van vensters, vloeren en muren liggen bovendien
vast. En dan was er ook nog die hinderlijke kolom pal achter de entree. ‘Door deze sta-in-de-weg te
transformeren tot een canvas voor een kunstwerk waren alle problemen in één keer opgelost.’

1.25 miljoen leds
Om dit concept uit te werken vroeg Everaert motion designer Eline Wieland. Die bekleedde de 3
meter hoge pilaar en een stuk plafond met een doorsnee van 4 meter met flexibele ledprints, met
als resultaat een digitaal canvas van meer dan 1.25 miljoen leds. Wieland selecteerde beelden
die aan alle continenten refereren; de installatie heet Connecting Worlds. ‘Het beeld moet warm
en natuurlijk zijn. Schiphol is een vluchtige en kille plek. Mensen voelen zich daardoor welkom en
geborgen in de winkel.’ Wieland componeerde een animatieloop van tien minuten, gebaseerd op
de gemiddelde winkeltijd op Schiphol van zeven minuten. Lachend: ‘Maar door de kunst blijven ze
hopelijk iets langer hangen.’
Met een kunstzinnige ingreep is een probleem (de hinderlijke pilaar) veranderd in een oplossing, de
blikvanger. Al was daar state-of-the-art techniek voor nodig. De ledwall moest niet alleen om de pilaar
worden gekromd maar ook over het plafond worden gelegd. Omdat de kijkhoek verschilt, moesten
de leds in het plafonds een sterkere lichtintensiteit hebben. Bovendien moest Wieland twee filmloops
maken voor het platte plafond en de ronde pilaar die toch naadloos op elkaar aansluiten. ‘Het was
puzzelen maar uiteindelijk is een visuele ervaring gecreëerd die met architectuur niet kan worden
geëvenaard’, aldus Jozef Heij van Beamsystems, het bedrijf dat de techniek ontwikkelde.

Netwerk van kunstenaars
In het 10-jarige bestaan kreeg Mothership al meer dan 250 kunstprojecten van de grond. Dat
varieert van openbare kunstwerken als het Dobberend Bos in de Rotterdamse Rijnhaven tot
tijdelijke concepten als de opening van Rotterdam CS, waarbij het Rotterdams Philharmonisch
Orkest werd gekoppeld aan dansgezelschap Conny Janssen Danst, omlijst door visuals van Eline
Wieland. ‘Onze missie is een onverwacht podium bieden voor kunst, zodat het toegankelijk wordt
voor een breed publiek’, aldus Everaert. Dankzij het uitgebreide netwerk kan voor elk project altijd
de juiste kunstenaar worden gevonden. Daarbij wordt rekening gehouden met zowel de specifieke
context als de wensen van de opdrachtgever. De installatie Connecting Worlds in The Fashion
Gallery is het eerste project in een commerciële omgeving voor Mothership. ‘We kunnen dan een
over-the-top kunstwerk neerzetten maar daar doe je niemand een plezier mee, ook de reiziger niet.
De opdracht was het winkelverblijf intensiveren met een unieke blikvanger. Dat is wat er uiteindelijk
ook is opgeleverd.’
Tot groot genoegen van Everaert werkt Mothership steeds vaker samen met architecten. ‘Voor een
optimaal effect moeten kunst en architectuur worden geïntegreerd.’ Zo was zijn bedrijf initiator van
de Hoorn des Overvloeds, het plafond in de Markthal in Rotterdam van MVRDV. Voor Amsterdam
Oersoep, de transformatie van de voormalige C&A passage bij het Damrak in Amsterdam, werkt
Mothership samen kunstenaars Arno Coenen, Hans van Bentem en Iris Roskam en de architecten
RAMSA (Robert Stern) en Architectenbureau Rijnboutt.

CO-CREATIE

7 ArchitectuurNLTekst Jeroen Junte Fotografie Eline Wieland

06-07_mothership.indd 7 04-04-16 13:44

Gerelateerd