Een sprekend voorbeeld van een pakkend
lijnenspel, waarbij de functie van het gebouw
niet direct duidelijk is, is de foto van Museum
aan de Stroom in Antwerpen ontworpen
door Neutelings Riedijk architecten. Door de
bijzondere glasconstructie weerspiegelt het
interieur in de ruit en tegelijkertijd heb je een
uitzicht op de stad.
Soms is het interieur veel spannender en
verrassender dan het exterieur. Een fantastisch
voorbeeld daarvan is de Stadsbibliotheek in
Stuttgart van Yi architects. De binnenkant is
als een verrassingsei. De koele zakelijkheid
van de buitenkant en de begane grond vormt
een levensgroot verschil met de fascinerende
speelsheid, openheid en sereniteit van de
bovengelegen verdiepingen.
Veelal heb ik geen personen in beeld, tenzij het
een toegevoegde waarde heeft, zoals een
station waarlangs een vrouw loopt met een
grote koffer. Zonder die vrouw komt het beeld
te statisch over.
Vormfotografie
Om de lijnen en de symmetrie kracht te geven,
fotografeer ik ook in zwart/wit. Lang niet elke
foto is daar geschikt voor. Meestal bepaal ik van
te voren of ik in zwart/wit ga werken.
Sommige foto’s van mij neigen naar
vormfotografie, fotografie puur op vorm, lijnen,
herhaling, gebruik maken van licht en schaduw,
ofwel abstracte fotografie. Exemplarisch zijn de
paviljoens op de wereldexpo in Milaan in 2015.
Staven die aan een dakconstructie bevestigd
zijn. Mijn standpunt was dusdanig dat ik gebruik
kon maken van de inval van het zonlicht dat als
effect had dat de staven als een soort regenbui
overkwamen.
Een valkuil bij het tonen van lijnen en symmetrie
is dat het te abstract wordt, de kijker mist het
geheel en ziet niet meer wat de foto voorstelt.
Deze gedachte houd ik vast als ik fotografeer
voor een opdrachtgever. De boodschap die de
opdrachtgever wil overbrengen is bepalend.
Reisfotografie
Door de mondialisering van de huidige
tijd is het voor mij goed mogelijk inzicht
te krijgen in nieuwe voor mij interessante
bouwwerken. Daar pas ik mijn vakanties op
aan. De stadsvernieuwing in Hamburg bleek
een bezoek waard waarvan de foto van het
metrostation getuigt.
De wereldexpo’s intrigeren mij, omdat het om
tijdelijke gebouwen gaat waarvan de foto’s
later een tastbaar bewijs vormen. Het is een
soort snoepwinkel: je wilt alles ‘proeven’, maar
je hebt beperkte tijd. Ik verheug me al op de
wereldexpo in Dubai in 2020.
Om mijn werk te promoten post ik veel op
social media en uiteraard plaats ik mijn foto’s
op mijn eigen websites, ardbodewes.nl en
bodewesfotografie.nl
1. European Solidarity Centre in Gdansk, architect
Fort Studio. 2. Station Luik-Guillemins, architect
Santiago Calatrava. 3. Stadsbibliotheek Stuttgart,
Yi architects. 4. Museum aan de Stroom in
Antwerpen, architect Neutelings Riedijk. 5. China
Corporate United Pavilion Wereldexpo Milaan
2015. 6. Museum Confluences in Lyon, architect
Coop Himmelbau. 7. Brookfield place in New
York, Pelli Clarke Pelli Architects. 8. Metrostation
Hafencity in Hamburg, architect Raupach.
2
70ArchitectuurNL Tekst en fotografie Ard Bodewes
68-69-70-71-72-73_doordelens.indd 70 04-04-16 16:33