ArchitectuurNL 02 2017 – pag. 16

ArchitectuurNL 02 2017 – pag. 16

Door: | 29-04-2021

Geen designaward
De creatieve industrie is een award rijker. Een prijs die de

kracht van creativiteit beloont en de menselijke factor

centraal stelt. De initiatiefnemers gooien het daarmee

over een andere boeg. De Creative Heroes Award eert de

mensen achter de baanbrekende concepten en innovaties

die ons land voortbrengt. Waarom deze nieuwe prijs?

Jeroen van Oostveen van Conseptory heeft, als medebedenker van Architectenweb, Archello
en Materia, een ruime track-record in het ontwikkelen van platforms die de creatieve sector en
de (maak)industrie met elkaar verbinden. Guus van Maarschalkerweerd van DesignConnector,
heeft zijn roots in de reclamewereld en is het beste te omschrijven als bruggenbouwer tussen
de zakelijke en creatieve wereld. De heren vonden elkaar in hun gezamenlijke passie van
‘het verbinden’ en de overtuiging dat de tijd rijp is voor een award met ‘de mens’ centraal. Ze
verenigden hun krachten in een nieuwe prijs: de Creative Heroes Award.

Celebrating creative minds
Van Oostveen: ‘Wat onze award in essentie anders maakt, is dat wij aandacht willen genereren
voor de kracht van creativiteit. Het is ons niet alleen te doen om het eindresultaat, we vinden
het interessanter om in te zoomen op de mensen en het proces achter de vele baanbrekende
concepten en duurzame innovaties die Nederland voortbrengt.’ ‘Celebrating creative minds’, vult
Van Maarschalkerweerd aan; ’Dat partijen als ABN AMRO en LEXUS op basis van dit concept
hun naam als sponsor willen verbinden, geeft aan dat er een breed draagvlak is om creativiteit,
innovatie én ondernemerschap te stimuleren.’

Vier categorieën
Er worden prijzen uitgereikt binnen de hoofdcategorieën: product, architectuur en interieur. Elke
hoofdcategorie heeft drie prijzen: beste creatief, beste organisatie en beste samenwerking. De
vierde hoofdcategorie – next generation – kent prijzen toe in de categorieën beste Young Talent,
beste Start-up – sponsor LEXUS – en beste Co-Creation – sponsor ABN AMRO.
Juryvoorzitter Gesina Roters, creative director en medeoprichter van design en strategiebureau
Day: ‘Het interessante aan het initiatief is dat het nadrukkelijk geen designaward is maar een prijs
die creativiteit jureert.’

Scouten door vakjury
Om de kwaliteit van de award te waarborgen, is er gekozen voor een combinatie van scouten door
een onafhankelijke vakjury en inzenden door de branche. De initiatiefnemers hebben daarvoor
een gemêleerde jury samengesteld met vertegenwoordigers uit de media, de industrie en de
ontwerpwereld. ‘De jury krijgt een flinke uitdaging’, voegt Roters toe. ‘Juryleden zullen op een
andere manier moeten beoordelen, worden gevraagd zelf te scouten, zullen slimme vragen moeten
stellen en dieper moeten kijken. Mijn rol is hen daarin te begeleiden en uit te dagen.’ Uit alle
inzendingen door de branche, event partners en de vakjury, nomineert de vakjury uiteindelijk per
prijs maximaal 5 creatieven, organisaties of samenwerkingen. De jury maakt op 29 juni de winnaars
bekend en zet ze in de schijnwerpers tijdens een gala-avond in Amsterdam.
Zelf meedoen of iemand anders aanmelden? Kijk op www.creativeheroesaward.com.

De twee initiatiefnemers van de Creative Heroes
Award, Jeroen van Oostveen en Guus van
Maarschalkerweerd, en de juryvoorzitter Gesina
Roters.

AWARD

16ArchitectuurNL Tekst Jeroen van Oostveen Beeld Filip Heyninck

16_creativeheroes.indd 16 27-03-17 14:29

Gerelateerd