Wie zit er op nog een award voor de creatieve industrie te wachten? Geen mens! Althans, zo lang
het gaat om een prijs die hippe designdingetjes over het voetlicht brengt, zijn er voldoende prijzen.
Waarom dan toch de Creative Heroes Award? Omdat deze nieuwe award niet een object, interieur of
gebouw aandacht geeft, maar het creatieve brein achter de baanbrekende concepten en innovaties.
En dat is dan ook het doel van deze nieuwe prijs: ondernemend en ontwerpend Nederland een
nationaal platform bieden dat positief bijdraagt aan het succes en de impact van de creatieve sector.
De prijs beloont de kracht van creativiteit en stelt daarmee de menselijke factor centraal. Dat u het
weet! Om precies die reden ben ik ingegaan op de uitnodiging zitting te nemen in de Creative Hero-
jury. Ik voel me niet alleen vereerd ik ben het ook roerend eens met de achterliggende gedachte.
Niet alleen ‘het object’ maar vooral ook het creatieve brein waaruit het idee is ontsproten, verdient
aandacht. Wie uit het niets een ontwerpidee gestalte geeft dat er toe doet, verdient het op het schild
geheven te worden. Wat een creative in mijn optiek tot held maakt, is dat hij wars van conventies
en onbevangen als een kind de moed heeft ongebaande paden te vinden en tot aan ’t eind toe te
bewandelen. Daar is moed, visie, maar vooral een lange adem voor nodig.
Er worden prijzen uitgereikt in de hoofdcategorieën: product, architectuur en interieur. Elke
hoofdcategorie heeft drie prijzen: beste creatief, beste organisatie en beste samenwerking. De
vierde hoofdcategorie – next generation – kent prijzen toe in de categorieën beste Young Talent,
beste Start-up en beste Co-Creatio. Tot 15 april kunt u eigen werk inzenden of een persoon,
organisatie of samenwerking aanmelden, die volgens u een prijs verdient.
Creative Heroes
05 17 33 45 59
OndernemenNL ProjectenNL KennisNL TalentNL InspiratieNL
Peter de Winter
p.dewinter@eisma.nl
3 ArchitectuurNL
editorial
03_Editorial.indd 3 27-03-17 16:39