ArchitectuurNL 02 2017 – pag. 49

ArchitectuurNL 02 2017 – pag. 49

Door: | 29-04-2021

toch te stoffig, hiërarchisch en bureaucratisch. Vooral het heilige geloof
in methodiek werkte weerzinwekkend.’ De AA in Londen met ruimte voor
onderzoek en experiment trok. ‘Je kunt er gewoon afstuderen met een
film.’

Cedric Price
Na zijn afstuderen werkte hij als onderzoeker aan een vuistdikke
monografie over de Britse architect Cedric Price (1934-2003), die
ondanks zijn beperkte gebouwde oeuvre wordt bejubeld door beroemde
vakgenoten als Rem Koolhaas en Norman Foster. Vervolgens maakte
Nauta zelfstandig een tentoonstelling over Price in Bureau Europa in
Maastricht. Bij de expositie hoorde ook de lancering van een non-lineaire
webdocumentaire over Price. ‘Ik heb interviews gedaan met architecten,
critici en historici over het werk van Price. Dit materiaal heb ik met
filmmaker Victor Vroegindeweij gepresenteerd in een website waarin
gezocht kan worden op de interviews met bijvoorbeeld Will Alsop, Hans
Ulrich Obrist en Bernard Tschumi maar ook op thema’s als Tijd, Eten of
projecten als het Fun Palace.’ Op www.cedricprice.com is de Memory
Bank te zien.

Gezond pragmatisme
In zijn studio streeft Nauta naar de combinatie van ontwerppraktijk en
theoretisch onderzoek. Aan dat laatste schort het momenteel. ‘Grote
denkers en vernieuwers als Price zijn er op dit moment niet veel,
zeker onder jongere architecten. Terwijl we in een tijd leven waarin
veel verandert.’ Natuurlijk was er in de revolutionaire jaren zestig en
zeventig veel meer ruimte voor abstracte en kritische bespiegelingen
op stedenbouw en architectuur. ‘Het was een tijd van idealisme en
vooruitgangsdenken. Rem Koolhaas begon met het publiceren van

boeken. Hij schreef architectuur, als het ware. Nu werken veel jonge
architecten met een gezond pragmatisme en storten zich op het bouwen.’
Deze opvatting wordt geschraagd door de deelname van Studio
Nauta aan Maatwerk, de spraakmakende exposite over Nederlandse
en Belgische architectuur in het Duitse Frankfurt in 2016. Zo schreef
de Volkskrant: ‘De Nederlandse architectuur blijkt een stervende
zwaan, terwijl België […] zich onderscheidt met precieze uitwerking en
creativiteit’.
Dat de economische omstandigheden voor architectuur nog steeds
niet best zijn (Nauta hekelt vooral ‘het laffe opdrachtgeverschap waarbij
rendement alleen in financiële zin wordt gemeten’) hoeft kwaliteit niet in
de weg te staan. ‘De huidige schaarste dwingt tot kritische beslissingen.
Er is een enorme focus op de context en op materiële kwaliteit en
verfijnde detaillering. Architecten willen tastbare kwaliteit leveren, ook
als antwoord op de sensationele kritiek op de vorige generatie. Juist in

1. Jan Nauta (1982) startte in 2013 zijn bureau Studio Nauta in Rotterdam. 2.
en 3. Het Huis in het Bos is een nieuwbouw privéwoning in Biggekerke op
het eiland Walcheren. Het huis bestaat uit vijf ongelijke volumes, waarvan
twee gerenoveerde ‘schuurtjes.’ Samen produceren ze een gefragmenteerd
en laaggelegen ensemble, met een open binnenplaats als kern. Het
‘slaapgebouw’ bestaat uit twee verdiepingen en is half verzonken in de
grond. Gelegen tegen de boomgrens kijken de slaapkamers recht in het
bos. Het ‘sociale gebouw’ bevindt zich op de begane grond en huisvest de
keuken, eetkamer, open haard en een speelkamer. Een colonnade verbindt
de twee gebouwen. Met zijn gefragmenteerd en laaggelegen configuratie
streeft het huis onderdanig te zijn aan haar buitengewone natuurlijke
omgeving.

3

49 ArchitectuurNL

46-47-48-49-50-51_platformnauta.indd 49 27-03-17 16:32

Gerelateerd