ArchitectuurNL 02 2018 – pag. 57

ArchitectuurNL 02 2018 – pag. 57

Door: | 29-04-2021

Illusionist met kleur
Het zijn veelbelovende dertigers binnen de creatieve wereld. Gedreven, talentvol,

eigenzinnig en ambitieus. Ze kiezen een eigen pad, experimenteren en zoeken

samenwerkingen. Deel 29 van een serie: Thomas Eurlings (1983). Niets is wat het

lijkt; kleurverlopen, trompe-l’oeil en 3D-ruitvormen zijn kenmerkend voor zijn gelaagde

ontwerpen.

Tapijt, behang, sieraden, spiegels, een
parfumfles, interieurtextiel, tafels en complete
interieurs. Thomas Eurlings portfolio is zeer
breed en groot. Hij werkt zoals hij zelf zegt, veel
en efficiënt. En op gevoel. Naast ontwerpen
voor zijn eigen studio in Amsterdam, houdt
de ontwerper van het heldere kader dat een
opdracht van een label of merk met zich
meebrengt. Hij ontwerpt graag interieurs
waarbij hij als stylist, art director en ontwerper
zijn eigen handschrift en dat van anderen
samenbrengt. ‘Ik wil op de hoogte blijven van
wat andere ontwerpers doen, een interieur
moet die context hebben. Ik vind een interieur
met ontwerpen van slechts één designer niet
per se interessant’, legt hij uit.
Recentelijk richtte hij bijvoorbeeld voor Hotel
Modez in Arnhem zes nieuwe appartementen
in. Als basis koos Eurlings voor eigen
kleurenthema’s en zijn behang voor NLXL,
aangevuld met eigen producten maar ook
bijvoorbeeld een wandvullende mode-illustratie
van Sjoukje Bierma en werk van modefotograaf
Sabrina Bongiovanni die de link met het
modehotel Modez versterken. Het resultaat is
spannend en sfeervol.

Glascollectie Joshh&
Eurlings maakt al geruime tijd deel uit van
het internationale designteam van Forbo
Flooring en is sinds kort creative director van
Joshh&, een zelfstandige meer exclusieve
designercollectie die is losgekoppeld van
‘moederbedrijf’ Helderr, het Nederlands
merk voor glazen meubels en accessoires.
Het beeld van het merk was wat vertroebeld,
daarom is gekozen voor Joshh& met een eigen
positionering en markt, vertelt Eurlings.
Het idee van de ampersand (&-teken) is dat

Joshh& elke keer gekoppeld kan worden
aan een designer. Met de Ovum Mirrors en
de Hexagon bijzettafel van de ontwerper
zelf, wordt het dus Joshh& Thomas Eurlings.
Naast eigen ontwerpen, selecteert de creative
director voor dit label ook andere ontwerpers
die iets bijzonders maken, zoals Visser &
Meijwaard met een bijzondere glascollectie
getiteld Lyn en Roderick Vos met Loop,
een architectonische glazen bijzettafel. Het
nieuwe merk wordt voor het eerst groots
gepresenteerd tijdens IMM Keulen 2019.

Linoleum en Marmoleum
Forbo haalde Eurlings binnen vanwege
zijn toegevoegde waarde. Zo was hij mede
verantwoordelijk voor de presentatie tijdens
de Dutch Design Week in Eindhoven. Vorig
jaar richtte hij samen met Marijke Griffioen,
ontwerper uit het Forbo-team, in de Kazerne
Linoleum, a different dimension in. Een
sfeervolle, verrassende ruimte waar diverse
designers ontwerpen maakten uit halffabricaten
zoals Furniture Linoleum en Bulletin Board.
De ingerichte kamer werd gecompleteerd
door knisperend linoleumgranulaat op de
vloer en de bekende geur die je onmiddellijk
doet terugdenken aan linoleum gutsen tijdens
handvaardigheid op school.
Voor de collectie Marmoleum Modular Dutch
Design, vroeg Eurlings andere ontwerpers om
een vloerpatroon te ontwerpen. Zoals Lex Pott
en RAW Color, vanwege de ongebruikelijke
manier waarop zij met materialen omgaan.
Zelf ontwierp hij Diagonal Fade, dat zoals de
naam impliceert, bestaat uit een diagonaal grid
met daarin banen van verschillende kleuren
gecombineerd met beton- en houtachtigen.
Eurlings gebruikte prachtige pastelkleuren uit

de jaren vijftig die luisteren naar namen als
Cloudy Sand, Chartreuse, Frozen Autumn en
Relaxing Lagoon. Die kleuren lopen van donker
naar licht waardoor de vloer ruimtelijker lijkt.

Ruimtelijke kleureffecten
Dat kleur een rol speelt in het werk van de
product- en interieurontwerper, is duidelijk.
Naast een groot gevoel voor bijzondere
kleurencombinaties vallen een aantal andere
kenmerken op: zijn werk is esthetisch
en toegankelijk. ‘Je moet het wel durven
gebruiken’, zegt hij. Ook houdt de ontwerper
van heldere geometrische vormen, vooral
van de ruitvorm en prikkelt hij onze eigen
fantasie met zijn kleurverlopen, trompe-l’oeil
en vervagende changeant-effecten. Een
mooi voorbeeld is zijn Fading Mirror met een
gezeefdrukt gradient achter het glas waardoor
een soft-focusreflectie ontstaat, behalve
wanneer je recht in de spiegel kijkt. Een spiegel
die hij in 2009 vervaardigde, dus ruim voordat
de gradient-trend in glas losbarstte.
Zijn Gradient Wallpaper voor behangfabrikant
NLXL is een ander goed voorbeeld. Het behang
heeft een degradé kleurverloop in verschillende
tinten die naar boven toe eindigen in de kleur
wit. Hierdoor lijkt de ruimte hoger en lichter,
alsof de muur verdwijnt in de wolken.

Van Ravage tot Metamorfose
Thomas Eurlings twijfelde ooit tussen de
opleidingen mode aan ArtEZ in Arnhem en
productdesign aan de Design Academy
Eindhoven (DAE). Hij koos voor de DAE waar
hij samen met modeontwerper-kunstenaar
Bart Hess de enige man was die in het tweede
jaar de keuze maakte voor de richting Man
& Identity. Hij liep stage bij het ontwerpduo

57 ArchitectuurNLTekst Viveka van de Vliet i.s.m. Stichting Zetel

DESIGN

56-57-58_designeurlings.indd 57 29-03-18 15:11

Gerelateerd