ArchitectuurNL 02 2018 – pag. 72

ArchitectuurNL 02 2018 – pag. 72

Door: | 29-04-2021

Stoelencollectie
Richard Hutten

Richard Hutten ontwerpt niet alleen stoelen, maar verzamelt

ze ook, door aankoop en ruil met bevriende ontwerpers. Hij

beschikt inmiddels over een stoelencollectie waar menig

museum jaloers op is; van unieke prototypes tot bestsellers,

van afstudeerwerken tot iconen. Het Gemeentemuseum

in Den Haag toont deze zomer in de expositie Zit! een deel

van deze collectie. Aanleiding genoeg voor een gesprek met

Hutten over het ontwerpen van stoelen.

‘Het is moeilijker om een goede stoel ontwerpen dan een wolkenkrabber. Dat zei Mies van der Rohe
niet voor niets.’ Met dit antwoord vat ontwerper Richard Hutten (1967) zijn fascinatie voor de stoel
samen. Hutten ontwierp de meest uiteenlopende producten: tafels, lampen, vloerkleden, een klok,
drinkbekers en richtte winkels, hotels en musea in. Maar het meest van alles ontwierp hij stoelen.
‘Na mode heeft de mens de meest fysieke relatie met een stoel. De stoel is een verlengstuk van
ons lichaam. Net als het bed, maar daar valt weer geen eer aan te behalen als ontwerper. De stoel is
alomtegenwoordig, geen woonhuis, geen kantoor, zelfs geen straat of plein kan zonder. De functie
lijkt eenvoudig, een stoel moet prettig zitten. Het moet de kont en rug ondersteunen. Maar de
ontwerpvraag is veel complexer dan dat. Je moet er ook op kunnen leunen, hij mag niet omvallen of
doorzakken. Je moet hem kunnen verplaatsen of soms zelfs kunnen stapelen.’
Tegelijkertijd zijn de ontwerpkeuzes legio, aldus Hutten. Welke materiaal kies je? Welke vorm of
productietechniek? Een gecompliceerde constructie of juist een heldere vorm? Wat mag een stoel
kosten? Omdat de stoel zo dicht bij ons staat, moet hij ook een goede uitstraling hebben. Dat
kan vriendelijk zijn, of juist stoer. ‘Een stoel moet een uitspraak doen. Er zijn ook zo veel stoelen
ontworpen, het is de uitdaging daar iets aan toe te voegen.’

Humoristische twist
Als een stoel een delicate mix is van vakkundige vormgeving, technische innovatie, zitcomfort en
uiterlijke schoonheid, samengebald in een weerspiegeling van de tijdgeest, dan kan deze zelfs
uitgroeien tot een icoon. Neem de buismeubels van Mies van der Rohe en Marcel Breuer, die de
maakbare toekomst van het machinetijdperk inluidden met hun industriële uitstraling. Of de Panton
Chair, in 1967 de eerste stoel uit één stuk plastic van de innovatieve Deense ontwerper Verner
Panton.
Huttens favoriete stoel? ‘De roodblauwe van Rietveld, de eerste moderne stoel. Dit radicale
ontwerp is voor mij het startpunt van design.’ In 1991 is het Richard Hutten die met zijn No Sign
of Design ingaat tegen het dan dominante Italiaanse design met zijn expressieve vormen of
het gelikte minimalisme uit Scandinavië. Zijn tafels en stoelen zijn nuchter, speels en vaak
met humoristische twist. Geen wonder dat hij meteen na zijn afstuderen werd opgepikt door

1. Berlage stoel, een moderne interpretatie van
een stoel van Berlage, ontworpen in 2004 voor
het café in het Gemeentemuseum in Den Haag.
2. Richard Hutten lanceerde ‘No Sign Of Design’
in 1989, als afstudeerproject op Design Academy
in Eindhoven. Rechts een variant op No Sign
Of Design, ontworpen door Maarten Baas. 3.
Stoel voor het Stedelijk Museum Amsterdam,
die door alle perikelen rond de verbouwing en
de wisselende directeuren nooit in productie
genomen is. 4. Richard Hutten • Foto Vincent
Mentzel.

72ArchitectuurNL

72-73-74_zetelhutten.indd 72 29-03-18 15:33

Gerelateerd