ArchitectuurNL 02 2018 – pag. 73

ArchitectuurNL 02 2018 – pag. 73

Door: | 29-04-2021

ontwerpplatform Droog Design, dat deze eigenschappen tot dogma verhief. ‘Het ontwerpen van
een functionele en maakbare stoel is een enorme puzzel. Maar dat hoef je er niet aan af te zien.
Een stoel moet zich niet opdringen en toch herkenbaar zijn.’
Aanvankelijk maakte Hutten zijn meubels in zijn eigen studio in de Rotterdamse havens. Inmiddels
werkt hij voor grote meubelfabrikanten met zeer uiteenlopende collecties: de expressieve
Italiaanse producent Moroso, het degelijke Offecct uit Zweden, het avontuurlijke Lensvelt, Artifort.
Gispen, Moooi, de lijst is lang. ‘Ik los geen problemen op maar ik creëer mogelijkheden. Ik zoek
de grenzen op van mijn vak. Hoever kun je hout buigen? Hoe sterk is een bepaalde kunststof. Dat
deden ontwerpers als Eames ook al in de jaren vijftig, die toen experimenteerden met kunststof.
Of Rietveld die nadacht over hoe je een stoel kon maken van één plaat staal. Een ontwerper
hoort te onderzoeken.’ Hutten vergt het uiterste van zijn opdrachtgevers maar levert naar eigen
zeggen vervolgens ook een bijzonder eindproduct ‘De ontwerper is de vader van een stoel maar
de fabrikant is de moeder. Je hebt elkaar nodig. Als ik hetzelfde ontwerp bij twee verschillende
fabrikanten zou aanbieden, krijg je toch twee verschillende stoelen.’

Bestsellers
Al tijdens zijn studie aan de Design Academy Eindhoven begin jaren negentig koopt Hutten
stoelen, of hij ruilt ze met bevriende ontwerpers. De Rotterdamse ontwerper beschikt inmiddels
over een stoelencollectie waar menig museum jaloers op is; van unieke prototypes tot de
bestsellers, van afstudeerwerken tot de iconen. ‘Toen ik begin jaren negentig een Voddenstoel
ruilde met Tejo Remy besefte ik mij voor het eerst dat ik een verzameling aan het aanleggen was.’
In het Gemeentemuseum Den Haag zijn deze zomer meer dan honderd exemplaren uit Huttens
stoelencollectie te zien op de expositie Zit!. Naast bijvoorbeeld de Voddenstoel zijn er ook
klassieke ontwerpen van Hutten zelf te zien. ‘Ik heb verschillende redenen om een stoel te willen
hebben. De Vlinderstoel van Arne Jacobsen heb ik puur gekocht om te bestuderen hoe deze is
gemaakt. Hoe dik is het hout? Hoe zwaar zijn de poten? Verder heb ik er niks mee.’ Dan zijn er nog
de vele collegiale vrienden van wie hij om emotionele redenen een stoel wil. ‘Ik vind ruilen nog
altijd het allerleukste.’ Maar meestal is het een ‘intuïtieve keuze voor gewoon een goed ding’.
Hutten ontwierp zijn Berlage stoel speciaal voor het Gemeentemuseum; ook voor het
Zuiderzeemuseum, het Centraal Museum en het Stedelijk Museum ontwierp hij stoelen. ‘Ik ben de
enige ontwerper wiens stoelen in het museumrestaurant én op een sokkel op zaal staan. Behalve
dan de stoel voor het Stedelijk, die is door alle perikelen rond de verbouwing en de wisselende
directeuren nooit in productie genomen.’ Maar als hij moet kiezen wat hem de meeste voldoening

1

2

3 4

73 ArchitectuurNLTekst Jeroen Junte

ZETEL

72-73-74_zetelhutten.indd 73 29-03-18 15:33

Gerelateerd