ArchitectuurNL 03 2016 – pag. 61

ArchitectuurNL 03 2016 – pag. 61

Door: | 29-04-2021

Blootleggen
en transformeren

Ze draaien al een tijd mee in de creatieve wereld, de

veelbelovende dertigers. Ze zijn gedreven, talentvol en

ambitieus. Ze kiezen een eigen weg, experimenteren en

zoeken nieuwe samenwerking. Deel 18 van een serie:

architect en ontwerper Rolf Bruggink die gefascineerd is

door transformaties. Zijn ontwerpen vormen een perfecte

symbiose tussen bestaande en nieuwe elementen.

In april toonde hij een aantal ontwerpen bij
Ventura Lambrate in Milaan. Ondanks dat hij
zijn baan als architect in 2012 had verruild
voor een leven als productontwerper, moest
de lelijke ruimte met een groene muur, een
branddeur, en een onhandige inham worden
getransformeerd tot een mooie plek waar hij
samen met Isaac Monté en Bora Hong onder
de noemer Money, Meat & Plastic Surgery kon
exposeren tijdens de Salone del Mobile 2016.
In handen van Bruggink lukt dat perfect. Ze
transformeerden de ruimte in een sfeervolle
winkel met gestapelde kartonnen dozen die
zowel wandbekleding als sokkels vormden voor
hun producten. Ze trokken veel aandacht.

Transformatie is een actueel het thema in
de hedendaagse architectuur. Het is ook
een grote fascinatie van Rolf Bruggink die
met zijn creativiteit de renovatiearchitectuur

van inspiratie voorzag: hij experimenteerde
met materialen en ruimte en keek met een
nieuwe blik naar vaak saaie gebouwen die hij
transformeerde tot schitterende parels.
Maar in 2012 verlegde Bruggink zijn blik
richting het ontwerpen van meubels en
designproducten. Omdat, zegt de ontwerper, hij
meer vrijheid zocht. En omdat hij erachter kwam
dat alleen goed ontwerpen niet genoeg is. Je
hebt meer eigenschappen nodig om te werken
met de vele randvoorwaarden, regelgeving,
welstand, het budget. ‘Om tot de conclusie te
komen dat ik er niet geschikt voor ben, was
lastig, zeker voor iemand die vanaf zijn vijfde
wist dat hij architect wilde worden, meer dan
tien jaar een goedlopend bureau had en als
ultiem doel had: een museum ontwerpen’,
zegt hij. ‘Het was een moeilijke keuze, maar
ik ben blij dat ik ’m heb gemaakt.’ Bruggink
is zelfs trots op zijn voormalige bureau Zecc
architecten dat het ondanks de crisis nog altijd
goed doet. Toen zij recent verhuisden naar
een nieuw pand, ontwierp Bruggink een tafel
uit restafval uit het oude kantoor zoals boeken,
tijdschriften.

Inversie en doorsneden
In die meubels zit ruimtelijkheid en daarom is

zijn werk voor veel architecten aansprekend.
‘Ik speel met actuele thema’s uit de
architectuur als inversie en het blootleggen van
doorsneden’, legt hij uit.
Zo kocht hij op een veiling uit de inboedel van
Juliana in paleis Soestdijk een antiek bureau,
stoelen, tafels en een grote linnenkast, zaagde
deze doormidden en componeerde deze tot
nieuwe, esthetische en functionele meubels in
koninklijk oranje. In de Cut Cabinets vormen
de twee levens een perfecte symbiose van
bestaande en nieuwe elkaar versterkende
elementen.

BAL! in Soestdijk
Het toeval wil dat Bruggink meedoet aan de
zomer-expositie BAL! in Paleis Soestdijk. Zo
komen Juliana’s meubels in hernieuwde vorm
weer terug in het gebouw. En wel in Anna
Paulowna’s kamer. Hier bouwt de ontwerper
samen met Isaac Monté de architectonische
Anna’s White Cube, opgetuigd uit witgeverfde
boeken met doorkijkjes vanuit het nu naar het
verleden.
Ook in ander werk snijdt Bruggink actuele
thema’s aan. Voor de Dubai Design Week,
de plek waar geld een belangrijke rol speelt,
stelt hij kritische vragen over de binnen

Tekst Viveka van de Vliet i.s.m. Stichting Zetel

DESIGN

61 ArchitectuurNL

1. Juliana & Rolf. Bruggink kocht meubilair van
prinses Juliana, en transformeerde die tot nieuwe
meubels • Foto Cornbread Works. 2. Meubels
Juliana in het koetshuis van Rolf Bruggink, voor
transformatie • Foto Christel Derksen & Jaroslaw
Rodycz.

60-61-62_designrolf.indd 61 13-06-16 15:41

Gerelateerd