ArchitectuurNL 03 2016 – pag. 62

ArchitectuurNL 03 2016 – pag. 62

Door: | 29-04-2021

de wereldeconomie van west naar oost
verschuivende machten. Hij bedenkt niet
alleen mooie oplossingen om materialen te
recyclen maar stelt tevens de vraag: hoe lang
blijft de dollar nog een wereldhandelsmunt?
Als de dollar de macht verliest, wat gebeurt
er met het enorme overschot aan afgedankte
dollarbiljetten? Die thema’s versmelten in
zijn One Dollar Bench gemaakt van 4240
opgerolde één dollarbiljetten en een halve
liter kunsthars. Met deze creatieve en volgens
Bruggink dramatisch bewerkelijke oplossing,
geeft hij waardepapieren nieuwe waarde in zijn
esthetische en poëtische banken.
Hetzelfde lot treft de muntstukken van één,
twee en vijf eurocent die Bruggink alvast van de
vergetelheid redt, mochten ze in onbruik raken.
Zeker 35.000 één, twee, en vijf eurocenten
gaan in de tachtig kilo zware Coin Bench uit zijn
Recycled Currency Series.

Privémuseum
Rolf Bruggink studeerde bouwkunde in Delft.
In 2003 begon hij met Marnix van der Meer
architectenbureau Zecc in Utrecht, dat naam
maakte met verbouwingen van kerken en
watertorens tot woonhuizen. Hij ontwikkelde
voor zichzelf een 19de-eeuws woon-winkelpand
en een pakhuis in Utrecht, vervolgens een
klushuis in Rotterdam-Zuid: De Zwarte Parel,
en vorig jaar zijn nieuwe parel House of Rolf in
Utrecht. (dit voormalig koetshuis uit 1890 werd
in ArchitectuurNL#7 2015 besproken).
Bruggink dacht dat na zijn switch tot ontwerper
een opdracht voor een museumgebouw nooit
meer binnen zijn bereik zou komen. Echter
een Belgische verzamelaarster van moderne
kunst en design wil een privémuseum voor haar
collectie van duizenden werken, waaronder
300 stukken die gebaseerd zijn op het thema
geld. Ze kocht daarvoor niet alleen enkele van
Brugginks bankjes, maar hij gaat daar ook de
verbouwing voor doen.

3. De metamorfose van het World Trade Centre in
New York tot lichtobject annex krukje uit gietijzer.
4. Bij de Emmaus gekochte borduurwerken
getransformeerd tot portretten. Een stukje uit een
naïef tafereel met een zwemmende dolfijn wordt
gebruikt voor het oog van Assad. 5. Anna’s White
Cube, ontwerp voor expositie BAL! van 25-6
tot 25-9-2016 in Paleis Soestdijk. 6. Recycled
Currency Series op de Salone 2016 in een ruimte
van gestapelde dozen • Foto’s Christel Derksen
& Rolf Bruggink.

3 4

5

6

62

60-61-62_designrolf.indd 62 13-06-16 15:41

Gerelateerd