ArchitectuurNL 03 2016 – pag. 66

ArchitectuurNL 03 2016 – pag. 66

Door: | 29-04-2021

8

Tol. In de bovengelegen sfeervolle stijlkamer
staan de klassiekers van Panton en Eames
tussen meubels van eigentijdse grootheden als
Erwan & Ronan Bouroullec, Jasper Morisson
en natuurlijk Jongerius zelf. Dan pas blijkt
het volle effect van Jongerius’ doorwrochte
kleuronderzoek: eindelijk vormt de zo
uiteenlopende Vitra-collectie van de afgelopen
halve eeuw een herkenbaar en visueel geheel
door tinten die zich vloeiend laten combineren
en toch elk afzonderlijk een onderscheidende
kwaliteit hebben.

Boring: grijs en archetypisch
Ingetogen kleurgebruik is door Lensvelt zo
radicaal doorgevoerd dat het absurdistisch
wordt. De nieuwe Boring Collectie bestaat uit
louter grijze meubels. Uitgangspunt door deze
saaie collectie, bedacht door architectenbureau
Space Encounters, zijn archetypische vormen
en standaardafmetingen. De grijze kleur
is tot op de schroefjes en andere details
doorgevoerd. De eenvormige meubels van
de Boring Collectie zijn een reactie op de
doorgeschoten flauwekul van de Google-
kantoren met glijbanen en flipperkasten.
Bovendien zijn ze zeer betaalbaar; een kast
kost minder dan 150 euro. ‘Geld dat veel beter
besteed kan worden aan iets anders dan
meubels, namelijk de mensen die in het kantoor
moeten werken. Die zijn veel belangrijker’, licht
Hans Lenvelt toe met een knipoog.
In een verder lege fabriekshal staan deze grijze
meubels uitgestald.
In een zee van papierproppen, een gedurfde
opstelling die Lensvelt een Milan Design Prize
voor Best Presentation 2016 oplevert.

Tegendraads design
Het designlabel Moooi van enfant terrible
Marcel Wanders pakt juist groots uit met een
overdonderde showroom waarin kamer na
kamer nieuwe producten worden getoond. De
toon is luchtig en frivool. Een chesterfieldsofa
steekt pontificaal in de lucht en lijkt daarbij te
balanceren op poot; zelfs de meest saaie grijze
wachtkamer verandert hiermee in één keer in
een droomwereld. Al even sprookjesachtig is
een modulair lichtconcept van minimalistische
vogels.
Ook de individuele Nederlandse ontwerpers
blinken uit in tegendraadsheid. Wie de nieuwe
stoel van Maarten Baas wil kopen moet even
geduld hebben – tweehonderd jaar om precies
te zijn. De ontwerper heeft een mal bedacht
waarlangs een boom moet groeien. Door de

tijd zal deze zware metalen mal de vorm van
een stoel in het hout achterlaten. Als de boom
over tweehonderd jaar volgroeid is, kan de Tree
Trunk Chair worden geoogst. Dit recalcitrante
project New! Newer! Newest! is een duidelijk
statement tegen de voortrazende commercie
van de Salone waar alles draait om nieuwe
collecties. Om zijn statement kracht bij te zetten
presenteert Baas zijn creatie midden op de
Zona Tortona, het commerciële hart van de
Salone.

Nederlands paviljoen
Het is deze bizarre combinatie – het
kunstzinnig anti-design van Maarten Baas
en de geldverslindende creaties van
modemultinational COS – waardoor de
Salone het onbetwiste hoogtepunt van de
designkalender is. Teleurstellend daarnaast
is het ‘officieuze’ Nederlandse paviljoen
Masterly. Meer dan 120 ontwerpers met
een ‘meesterlijke’ oftewel ambachtelijke
touch presenteren zich in het monumentale
stadspaleis Palazzo Turatti. Het aanbod is zo
breed dat de presentatie lijkt op een rommelig
warenhuis. Geen moeilijke doordenkers op de
krakende houtvloeren van het barokke palazzo
maar fraaie producten, zoals een houten stoel
met een gematte zitting, een vlechttechniek die
nauwelijks nog wordt gebruikt. Ook gevestigde
merken hebben gekozen voor dit Nederlandse
groepsplatform; Gispen toont de Hubb, een
handige werkunit waarin werkblad en stoel zijn
geïntegreerd in een module die zich eenvoudig
laat schakelen tot flexibele werkplekken.

Interactief meubellandschap
Grote vernieuwing in de meubelindustrie laten
nog even op zich wachten, dat is de conclusie
van de 55ste Salone del Mobile. Al gloort er
hoop. Zo toont de Italiaanse architect Carlo
Ratti een modulaire zitopstelling Lift-Bit die
is ontwikkeld met Vitra. Dit experimentele
meubellandschap bestaat uit zeskantige
elementen die afzonderlijk op en neer kunnen
bewegen en zo chaise longues, een bank
of één groot loungemeubel kunnen vormen.
De bediening van dit interactieve meubel is
met een speciale app. De Lift-Bit introduceert
het Internet of Things in de meubelbranche.
Jammer alleen dat het slechts een prototype is.

8. Proto-punk meubel van Joost van Bleiswijk.
9. Architect Carlo Ratti ontwikkelde met Vitra
Lift-Bit, een meubellandschap van elementen
die afzonderlijk op en neer kunnen bewegen
via een speciale app. 10. Architectenbureau
Space Encounters ontwierp voor Lensvelt de
Boring Collectie. 11. Maarten Baas heeft een mal
bedacht waarlangs een boom moet groeien. Als
de boom over tweehonderd jaar volgroeid is, kan
de Tree Trunk Chair worden geoogst. 12.
Architect Umut Yamac ontwierp voor Moooi
lampenfamilie vogels. 13. De vier kleurwerelden
van Hella Jongerius voor Vitra, in een installatie
van ontwerpbureau Muller Van Tol. 14. Het
nieuwe label Qeeboo lanceerde een collectie
goedkope plastic designmeubels, waaronder
fauteuil Pupa en vaas Korall van Andrea Branzi
15. Stoelen Ribbon van Nika Zupanc, label
Qeeboo.

66ArchitectuurNL Tekst Jeroen Junte

64-65-66-67_milaan.indd 66 13-06-16 15:43

Gerelateerd