14 15
13
16
12
belevenis zijn als kunstwerk, als ook bijdragen
aan het gevoel van veiligheid en voldoen aan
de eisen van de wegenverkeerswet. Door de
ribbel-structuur van de wanden, het plafond en
de kolommen in de tunnel ontstaan er vlakken
die op een verschillende manier ‘reageren’ op
het licht dat erop straalt. In de oksels van de
dieper liggende delen in deze structuur zijn
lichtbronnen geplaatst. Kuijer: ‘De wand is een
soort sculptuur waarin het licht wordt gevangen.’
De afstand tussen deze ribbels, de diepte
ervan, het aantal, de plek van de kolommen
in de tunnel: ze hebben allemaal invloed op
het uiteindelijke lichteffect, dat bovendien
dynamisch is. Kuijer: ‘Er is sprake van een
volledige integratie van een lichtkunstwerk en
een civiel tunnelontwerp. Door mijn lichtkunst
heb ik hier vergaande invloed gehad op de
architectuur van de tunnel.’
Willem II-passage, Tilburg
De verlichting in de Willem II passage in Tilburg
(die de spoorzone met de binnenstad verbindt)
is op diverse manieren interactief, zegt architect
Ingrid van der Heijden van Civic architects. ‘De
verlichting reageert op wind, het tijdstip van de
dag, de hoeveelheid licht die al aanwezig is, de
temperatuur en of er iets of iemand passeert.’
Achter speciaal voor deze locatie gefabriceerde
glazen bakstenen die in een rvs-frame zijn
gevat, werden tienduizenden ledlampen
gemonteerd. Elke steen is apart aanstuurbaar.
‘De software wordt aangestuurd door camera’s
en sensoren en het algoritme biedt eindeloos
veel mogelijkheden.’ Het programma kan op
alle manieren variëren in kleur, intensiteit en
patroon. ‘Het fungeert als een soort boekenkast
met mogelijkheden. Alles wat je verzint, kun je
erin opslaan en er weer uithalen of aanpassen
20
16-17-18-19-20-21_lichtinarchitectuur.indd 20 12-06-17 14:32