ArchitectuurNL 03 2017 – pag. 49

ArchitectuurNL 03 2017 – pag. 49

Door: | 29-04-2021

Ero commy niam Vull andiat PErcil
init VEl digna aliqui EuguE consEd
tEt, quat, ctEtum num zzrit ut dit,
VElis alis nosto Et, VEl diPsusc

herdenkingsruimte. Ook de locatie is nog onzeker. Dat hangt namelijk af
van de overeenstemming tussen alle partijen. Dat is voor ons altijd het
eerste uitgangspunt.’

Favoriet historisch gebouw? Eiffeltoren en Casa Malparte. Alhoewel
totaal verschillende objecten (publiek/privaat, constructie/woning,
stedelijk/landschappelijk) staan beide gebouwen met een bepaalde
vanzelfsprekendheid in hun context zonder dat ze ermee assimileren.
Favoriet hedendaags gebouw? Het Olifantendorp van Rahul Mehrotra in
Jaipur en Tippet Rise van Ensamble Studio. In deze projecten verbindt
de wisselwerking tussen bouwkunst en landschap een programmatische
opgave en een maatschappelijk vraagstuk.
Favoriet Nederlands gebouw? Openluchtschool van Jan Duiker en
Museum Beelden aan Zee van Wim Quist. Beide gebouwen belichamen
een getemperde progressieve houding: Modern maar met kennis van
traditie.
Favoriete architect? Mies van der Rohe. Zijn houding en oeuvre vormen
een soort architectonisch geweten.
Favoriete hedendaagse architecten? Alberto Ponis en Smiljan Radic.
Na de extreme conceptarchitectuur van de jaren ’90, tonen deze
praktijkbeoefenaars een nuchter maar poëtisch alternatief.
Favoriete Nederlandse architect? H.P. Berlage en H. Maaskant. Hun
gebouwde nalatenschap blijft beeldbepalend en productief in de
discussie over Nederlandse steden.
Wanneer niet in Nederland, vanuit welk land zou je dan willen werken?
In de bergen van Zwitserland en Chili. Werken op een van de hoogste
punten van wereld heeft een waardevol psychologisch effect. Daarnaast
wordt in beide landen op het moment gepassioneerd en geëngageerd
door onze beroepscollega’s op hoog niveau gewerkt.

Wat zou je nooit ontwerpen? Over de relatie tussen architectuur
en ideologie is natuurlijk oneindig te debatteren. Toch is het een
horrorscenario dat één van je gebouwen het symbool wordt van een
verwerpelijke politieke beweging.
Wat irriteert je het meest in het vak? De vorm van extreme
commercialisering rondom innovatie die niks toevoegt voor de gebruiker
of aan de gemeenschap maar uiteindelijk wel beeldbepalend is voor de
architectuur.
Wat is je droomopdracht? Een begraafplaats of een transnationale brug.
We werken op conceptuele wijze aan beide met de hoop ze te vertalen in
een echte opdracht. Hoewel totaal anders, bevinden beide opgaves zich
op het brandpunt van bredere culturele omwentelingen.
Belangrijkste inspiratiebron buiten architectuur? Beeldende kunst en
sociologie. Beeldende kunst ervaren geeft ons vaak weer het vertrouwen
terug in het creatieve proces bij het vinden van antwoorden en
oplossingen bij complexe opgaven. Sociologie is een soort kompas: in
ons vak gaat het tenslotte om mensen.
Meest waardevolle advies ooit? Maak een begin, doe je best, hou vol /
Blijf nieuwsgierig, niets is vanzelfsprekend.

7 8

6-8. Amsterdecks zijn openbare waterkwaliteit metende vlonders die
toegang tot het water bieden en actuele informatie over de kwaliteit van het
water tonen. Door ook de oorsprong van verontreinigingen toe te lichten,
wordt betrokken burgers handelingsperspectief getoond om te participeren
in een schonere stad. RDVA heeft een netwerk van strategische plekken
voor de Amsterdecks geselecteerd. De eerste Amsterdeck is in aanbouw en
opent in de zomer van 2017.

49 ArchitectuurNL

44-45-46-47-48-49_platform.indd 49 12-06-17 15:07

Gerelateerd