ArchitectuurNL 03 2017 – pag. 54

ArchitectuurNL 03 2017 – pag. 54

Door: | 29-04-2021

Ze draaien geruime tijd mee in de creatieve wereld, de

veelbelovende dertigers. Ze zijn gedreven, talentvol en

ambitieus. Ze kiezen een eigen weg, experimenteren en

zoeken samenwerking. Deel 24 van een serie: Jeroen

Wand (1985) die met bestaande materialen ongewone

materiaalexperimenten uitvoert met even ongewone

productiemethoden.

Jeroen Wand heeft een grote werkplaats in Eindhoven op een terrein vol creatieve bedrijvigheid.
Buiten lopen de kippen rond, binnen liggen de geraapte eieren en is zijn stagiair fineer aan het
snijden. Er staan stellingen vol gesorteerde stukken hout en fineer, naast zijn kantoor is een
wand gevuld met keurige rijen bakjes met allerhande schroeven, spijkers en bouten. Het lijkt de
bouwmarkt wel, maar dan gezelliger. Er staat overigens – met een knipoog – GAMMA boven de
ijzerwarenkast. Boven is zijn ‘geheugen,’ zoals de ontwerper zijn als een snoepwinkel ingerichte
inspiratiekast noemt, die bestaat uit onderzoeken en proefjes met allerlei materialen. Van gips en
glas tot porselein en pvc-buis.

Willie Wortel
Toen Wand na zijn afstuderen (Kunstacademie Maastricht 2006, Sandberg Instituut Amsterdam
2008, en een lasdiploma) voor zichzelf begon, wilde hij een soort academie in het klein creëren. Zo
schafte hij geleidelijk aan wat hij daarvoor nodig had: van zaagtafel tot zetbank.
Het zat er bij Jeroen Wand al vroeg in. Al op zijn vijfde jaar wilde hij Willie Wortel worden en kluste
hij in huis. Zijn ouders hadden namelijk een woning gekocht waar veel aan opgeknapt moest
worden. De kleine Jeroen Wand hielp zijn vader daarbij en met groot plezier ging hij met zijn opa
naar de bouwmarkt om schroeven te kopen. Toen hij op zijn 16e, een jaar te vroeg, toelating deed
op de academie had hij al een indrukwekkend en breed portfolio met kleding, sieraden, lampen en
meubels opgebouwd.

Onderschatte materialen
Wand is altijd al nieuwsgierig geweest naar wat hij met bestaande materialen kan doen. Dat
vindt hij het allerleukst, zegt hij. Zo gebruikt hij papier, pvc of fineer, materialen waar we niet
meteen de designschoonheid van inzien. Daarmee maakt hij met niet voor de hand liggende
productiemethoden een eigenzinnige collectie. Alsof hij ons de aantrekkelijkheid en reikwijdte van
‘onderschatte’ materialen wil laten zien door deze een nieuw leven en status te bieden in andere
gedaanten.

1. Jeroen Wand • Foto Marije Kuiper. 2. PVC
vazen uit hout, pvc en porselein, 2015. Een
product dat een combinatie vormt van drie
typen materialen: een halffabricaat, een kant-
en-klaar en een zelfgemaakt onderdeel. 3.
Kruk-Lampje-Ladenkast combineert papier,
hout en marmoleum en drie vormen in een
onconventioneel object.

Ongebruikelijke
combinaties

DESIGN

54ArchitectuurNL

1

54-55-56_design.indd 54 12-06-17 15:14

Gerelateerd