ArchitectuurNL 03 2017 – pag. 56

ArchitectuurNL 03 2017 – pag. 56

Door: | 29-04-2021

Daarbij gooit de ontwerper traditionele
combinaties van materiaal en techniek door
elkaar waarbij de productiemethode bepalend
is voor de vorm en functie van zijn ontwerpen.
Zo combineert hij ronduit lelijke grijze pvc-
buisjes met hout en porselein tot vaasjes die
samen een familie aandoenlijke, grappige
wezentjes vormen. En nu de rol van papier
grotendeels vervangen is door pixels en bits,
geeft Wand het kwetsbare blanco velletje dat
drager is van informatie een nieuwe rol als
stoere drager van een persoon. Op Wands
papier kan je dus zitten: de architectonische
Papieren Stoel bestaat slechts uit 160 grams
papier dat zijn sterkte krijgt door veel knikken
in de vorm te maken en verschillende lagen
te verlijmen, zoals je met multiplex doet. Het
resulteerde in een serie papieren producten
– krukje, ladekastje, lamp – die samen een
familie vormen, want intensief onderzoek naar
materiaal vraagt om meerdere uitwerkingen,
zegt de ontwerper.

Fineer
Wat hij eens tijdens een artist in residence
in het Zwitserse Bolzano leerde met papier,
vertaalde hij naar fineer. Een vrij delicaat en
kostbaar product waarvan hij juist het als
waardeloos bestempelde restmateriaal uit
een nabijgelegen fabriek gebruikt om stijlvolle
meubels te maken. Hij presenteerde de eerste
producten uit deze collectie met succes tijdens
de designbeurs in Milaan in 2015. Het is een
arbeidsintensief proces: eerst sorteert hij de
dunne vellen fineer op kleur, op patroon: met
noest of nerf, en op soort: eik, wengé, zwarte
walnoot, berk. Voordat hij als een puzzel de
vellen aan elkaar legt, breekt hij de banen

fineer zodat het geen lappendeken wordt
maar het patroon een mooier en vloeiender
verloop krijgt, meer als verfijnde streken van
een brede kwast. Passend bij zijn uitvinder-
achtige werkwijze maakte de ontwerper
vervolgens zelf een vacuümzak die de lagen
fineer nog steviger en sneller op elkaar perst.
Jeroen Wands vrije werken en ontwerpen in
opdracht zijn intussen over de hele wereld te
vinden. Thuis bij particulieren, in de horeca, in
boeken, galeries en musea. Museum Boijmans
Van Beuningen is een verzamelaar van Jeroen
Wands werk. De expositie ‘Jeroen Wand –
een gelaagde collectie’ is daar tot en met 27
augustus 2017 te zien.

9

11

8

10

8 en 9. Waar doorgaans een laag fineer wordt
gebruikt om een minder aantrekkelijke onderlaag
te camoufleren, gebruikt Jeroen Wand alleen
maar restfineer, dat laag over laag in een mal
op elkaar wordt geperst. Dat levert een collectie
prachtig getekende fineer tafeltjes, dienbladen,
en eettafels op. De Sarentino gelamineerde set
van tafel en twee stoelen is genoemd naar de
plaats Sarentino in Italië waar Gasser Tischlerei
zit. Samen met deze fabrikant vervaardigde de
ontwerper deze collectie • Foto’s Sam Walravens.
10. Kast met op elkaar gepertse lagen fineer. 11.
De Papieren Stoel, 2006 bestaat volledig uit 160
grams papier en wordt mooier en doorleefder
door gebruik. Net als een boek.

56ArchitectuurNL Tekst Viveka van de Vliet i.s.m. Stichting Zetel

54-55-56_design.indd 56 12-06-17 15:14

Gerelateerd