ArchitectuurNL 03 2017 – pag. 59

ArchitectuurNL 03 2017 – pag. 59

Door: | 29-04-2021

De meerwaarde van avondfotografie blijkt goed
uit de foto van het gebouw van Avery Dennison
aan de snelweg A44 bij Oegstgeest (2). De
omgeving was bij oplevering kaal en leidde af
van het onderwerp. Op het terrein tegenover
de hoofdentree van het gebouw stond een
laagje water, waarin ik ben gaan staan voor de
foto. In combinatie met het licht in de avond
uit het gebouw zorgde dit voor een mooie
spiegeling en zijn de kleuren van het interieur
goed zichtbaar.

Een ander goed voorbeeld is de foto van
station Den Haag Centraal (4) op een
herfstavond genomen aan het Anna van
Buerenplein. Op deze foto staan het Haags
Startstation Erasmuslijn en de OV-terminal. Dit
is een lastige locatie in de binnenstad waar
nog intensief gewerkt werd aan gebouwen en
bestrating. Daarnaast staan op deze locatie
vaak veel auto’s en busjes geparkeerd. Ik
moest dus wachten op het moment dat deze
vertrokken waren en hopen dat ik nog de
juiste lichtcondities had. Op de avondfoto is de
transparantie van het station goed te zien.

Avondfoto’s maak ik na zonsondergang of
voor zonsopkomst in de korte periode tussen
het ‘gouden uur’ en de nacht. Het gouden

uur is genoemd naar het warme licht tijdens
zonsondergang en zonsopkomst. De periode
waarin je avondfoto’s maakt wordt door
sommigen ook wel het ‘blauwe uur’ genoemd,
naar de lucht en omgeving die dan de blauwe
kleur aannemen. Tijdens deze korte periode
heeft de verlichting van het gebouw ongeveer
dezelfde sterkte als het licht buiten. Hierdoor
kun je beter van buiten naar binnen kijken en
trekt het gebouw op de foto de aandacht. Als
het donkerder wordt, wordt de lucht zwart en
zijn de contouren van het gebouw minder goed
zichtbaar.

Gebouwen met veel glas en een mooie
verlichting zijn mijn favoriete onderwerp
voor avondfotografie. Mooi is het als een
project aan het water is gelegen. Door lange
sluitertijden wordt water zijdeachtig, zoals bij
de foto van het Muziekgebouw aan ’t IJ (9).
Ook de nabijheid van verkeer kan interessant
zijn, door lichten van auto’s, trams en treinen
krijg je lichtstrepen op je foto’s en zijn de
afzonderlijke voertuigen niet te herkennen,
zoals op de vogelvluchtopname van de Haagse
Schilderswijk (5).

Na tien jaar als architect te hebben gewerkt bij
verschillende bureaus ben ik vijf jaar geleden

begonnen als zelfstandig architectuurfotograaf.
Ik vind het in beeld brengen van het gebouwde
resultaat interessanter dan het zelf ontwerpen
ervan. Het gebouw staat centraal in mijn
werk. Ik maak foto’s van de gebouwen in hun
stedenbouwkundige omgeving, het gebouw
met de gebruiker, het exterieur, het interieur
en de details. Ik werk samen met aannemers,
architecten en andere partijen in de bouw. Mijn
werk is gepubliceerd in boeken, tijdschriften en
online.

1. European Patent Office, Rijswijk, Ateliers Jean
Nouvel. 2. Avery Dennison, Oegstgeest, Paul
de Ruiter Architects. 3. Rijkskantoor Rijnstraat
8 te Den Haag, OMA. 4. Haags Startstation
Erasmuslijn, ZJA Zwarts & Jansma Architects
en OV-terminal Den Haag Centraal, Benthem
Crouwel Architects. 5. De Schilderswijk in Den
Haag met woningbouwprojecten van Mecanoo,
Peter Drijver, Braaksma & Roos en anderen. 6.
De Haagse skyline. 7. Couperus te Ypenburg, Van
Dongen-Koschuch. 8. GML laboratoriumgebouw
op De Uithof in Utrecht, RAU. 9. Muziekgebouw
aan ’t IJ in Amsterdam, 3XN. 10. De gevel van
DUO in Groningen, UNStudio.

2

59 ArchitectuurNLTekst en fotografie Bart van Hoek

DOOR DE LENS VAN

58-59-60-61-62-63_doordelens.indd 59 12-06-17 15:15

Gerelateerd