de televisie (1). Bij de eetkeuken zijn, met het
oog op de daglichtval, geen bovenkasten
geplaatst, maar muurkasten, naast de deur naar
de entree (12). Bijzonder detail is dat door het
hoogteverschil aan de straatkant, het aanrecht
naadloos aansluit op de tussenvloer (14).
Door de vides en de open trappen stroomt
zonlicht vanaf de zuidgevel ver de woning in,
zelfs tot op de achtergevel. Behalve veel licht
levert dat ook een fraai lijnenspel op (9). ‘Ik heb
de achtergevel met opzet hier gesloten gelaten,
om het warme en telkens veranderende
zuiderlicht te weerkaatsen.’ Het egale
noorderlicht is Van de Kraats te levenloos.
Het souterrain heeft een comfortabele hoogte van 2,75 m, een deel aan de straatzijde is nog met
90 cm verhoogd, ten behoeve van meer lichtinval, via een groot venster dat het formaat heeft
van een etalage. Van de Kraats: ‘Ik heb in dat verhoogde deel achter dat venster een spiegel, een
schilderij en een klok opgehangen. En boven op een hoge kast staat een staande schemerlamp. Ik
wil zo binnenkijkende voorbijgangers in verwarring brengen, ze zien zichzelf en ze vragen zich af: is
dit een woonkamer, een winkel, of wat?’ (13).
Boven het venster springt de gevel iets in. ‘Zo richt de gevel zich pal op het zuiden en op een
pleintje schuin aan de overkant (3). Bovendien ontstaat er zo een klein balkon op dik 2 meter boven
straatniveau. Die hoogte geeft onze woonverdieping meer privacy.’
Een zaagtand in het metselwerk markeert de knik in de gevel. Boven de voordeur steken
bakstenen uit de gevel, waarlangs klimplanten zich omhoog kunnen slingeren (4). De thermisch
verzinkte hekwerken van balkon en dakterras zijn ook binnen toegepast langs de watervaltrappen
(8 en 11) en geven het huis een industriële sfeer, die nog wordt versterkt door de kale betonnen
plafonds en staalprofielen als trapleuningen (10).
Voor zijn verzamelingen heeft Van de Kraats veel muurkasten ontworpen. In de zithoek biedt een
strakke kastenwand met witte deuren van muur tot gevel en van vloer tot plafond ook ruimte aan
11 12
14
10
13
67 ArchitectuurNLTekst Jacqueline Knudsen Fotografie Corné van de Kraats en Jacqueline Knudsen
64-65-66-67_thuisbijkraats.indd 67 12-06-17 15:16