ArchitectuurNL 03 2017 – pag. 71

ArchitectuurNL 03 2017 – pag. 71

Door: | 29-04-2021

instagrammable installatie voor een trendy
designbeurs is blijkbaar een vak apart.

Bouwpuin
De aanwezigheid van deze mondiale
architectuurelite is slechts één aspect van de
brancheverruiming in Milaan. Wat in de jaren
vijftig begon als een klassieke meubelbeurs (de
Salone del Mobile) is onder de noemer Milan
Design Week uitgegroeid tot een designcircus
dat zich over de hele stad heeft verspreid.
Te zien zijn futuristische stoelen van OLED
screens van elektronicagigant LG maar ook
de kritische expositie Capitalism is over met
meubels van bouwpuin. Een design festival
is misschien nog wel de beste omschrijving,
inclusief studentenfeestjes van de Design
Academy Eindhoven en yogalessen in een
loods afgehuurd door Ikea.
Toch zijn de meer dan tienduizend nieuwe
producten en prototypes nog steeds de grote
publiekstrekker. Opvallend daarbij is dat dit jaar
de echte innovatie ontbreekt, zoals 3D-printen,
virtual reality en interactieve woonconcepten.
Zo breed is het aanbod dat er soms
tegenstrijdige trends zijn te ontwaren. Zo
hebben veel fabrikanten een voorkeur voor
natuurlijke materialen in aardse tinten; met

name Scandinavische merken als Offecct en
Artek presenteren rustige meubels van blank
hout, donker leer en mosgroene stoffen.
Tegelijkertijd is hoogwaardig kunststof dat
glanst en glimt weer helemaal terug. Een van
de grootste beursstands was dit jaar van het
Italiaanse merk Arper, dat succes boekt met
gelikte kantoormeubelen in vrolijk geel, blauw
en paars. En terwijl So-il het compacte wonen
propageert, worden de zitbanken alleen maar
groter en groter. Bij Vitra draait alles dit jaar om
de even uitgestrekte als gestroomlijnde Grand
Sofa van de oude rot Antonio Citterio.

Schalkse knipoog
Als er al één trend dominant is in Milaan, dan
is dat licht en luchtig. Als recept tegen de
boze buitenwereld lijkt het alsof de individuele
binnenruimte – het interieur – juist frivool
mag zijn, met hier en daar zelfs een schalkse
knipoog. Zelfs het statige Cassina presenteert
een speelse bank. De hoekige sofa Soft
Props van de meestal zo strenge Konstantin
Grcic heeft armleuningen waarvan de vorm is
geïnspireerd op de dikke trapleuningen van
de Milanese metro – het werkt wonderwel!
Maar de grote uitblinker is – hoe kan het ook
anders – Maarten Baas. Voor Lensvelt heeft

12. De vorm van de armleuningen van de sofa
Soft Props van Konstantin Grcic voor Cassina is
geïnspireerd op de dikke trapleuningen van de
Milanese metro. 13. S.F. Senses of the Future
door de Japanse ontwerper Tokujin Yoshioka,
een installatie met futuristische stoelen van OLED
screens van elektronicagigant LG. 14. Zitcollectie
Chromatography van de Amsterdamse designers
Scholten & Baijings voor de Amerikaanse
meubelproducent Herman Miller. De ranke
meubels hebben een subtiel houten frame en
zijn bekleed met dikke stoffen van Maharam; ook
het geometrische patroon en kleurpalet van deze
stoffen is ontwikkeld door Scholten & Baijings.

12 13

14

71 ArchitectuurNL

68-69-70-71-72-73_milaan2017.indd 71 12-06-17 15:17

Gerelateerd