ArchitectuurNL 03 2019 – pag. 30

ArchitectuurNL 03 2019 – pag. 30

Door: | 29-04-2021

12 13

straatzijde omvat de nieuwe hoofdentree,
uitgevoerd in geglazuurde mokkakleurige
bakstenen. De renovatie van het bestaande
pand volgt deze zomer, maar nu al ervaar je
een nieuw elan, dat uitstraalt op de omgeving.
De school is van een energieslurpend, niet-
geisoleerd gebouw gepromoveerd naar
een zogenoemde ‘frisse school’ klasse B
en de energieprestatie is met sprongen
vooruit gegaan. Zonnepanelen voorzien
in elektriciteit voor de verlichting, voor de
luchtventilatie wordt gebruik gemaakt van een
warmteterugwininstallatie. Totale kosten: 2,7
miljoen euro voor een pand van 2850 m2, dat
veertig jaar moet meegaan. Waarbij opvalt
dat het renovatiegedeelte inderdaad een stuk
goedkoper is dan de nieuwbouw: 586 versus
1215 euro/m2.

Oorspronkelijk ontwerp sleutel naar
toekomst
Directe aanleiding voor de renovatie was
het slechte binnenklimaat en de bouwvallige
staat van de aanbouw die eind jaren negentig,
vanwege ruimtegebrek, aan de aula was
‘vastgeplakt’; deze was aan vervanging toe.
‘Het pand zag er niet uit, maar het geluk was
dat de schooldirecteur het oorspronkelijke
ontwerp vanuit het gebruik waardeerde’, zegt
Kempinga. Daarmee was de optie nieuwbouw
snel van tafel. ‘Flexibiliteit, veel daglicht en
een sterke relatie tussen binnen en buiten; het
zit in het DNA van het gebouw’, vult architect
Gus Tielens aan. ‘Dat maakt transformatie zo
interessant: het oorspronkelijke ontwerp biedt

geweldige ‘bouwstenen’ waarmee je verder
kunt werken.’ Ze toont een oude tekening uit
1975 van architect Wiek Röling, waarop hij met
twee halve cirkels een – nooit gerealiseerd –
amfitheatertje schetste aan het park. ‘Het deed
ons beseffen: we moeten iets met dat park
doen; de plattegrond van de aanbouw hebben
we op die schets gebaseerd. Het toont dat
onderzoek naar bestaande architectuur loont.’
Kempinga: ‘Bij al onze projecten zien we: de
sleutel naar de toekomst ligt in het verleden.’
Scholen zijn zich daar niet van bewust. Tielens:
‘Toen wij begonnen lag er een programma
van eisen dat uitging van nieuwbouw;
scholenbouwbudgetten zijn namelijk daarop
afgestemd. Dan staat er bijvoorbeeld: bij
twee nieuwe lokalen moet je tien procent
vloeroppervlak voor gang- en wc-ruimtes
maken, ook al waren die er al. En dat voor een
bescheiden 1250 euro/m2.’
Aan de hand van ontwerpend onderzoek is dat
programma aangepast naar de wensen van de
gebruikers. ‘De clou is dat we ruimtes dubbel
gebruiken: een lokaal is ook een bibliotheek
of speelruimte, en dankzij de ensuite-opzet
kun je ruimtes naar wens koppelen. Op
deze manier hebben we vierkante meters
‘vrijgespeeld’ om een extra brede gang
te maken en het nadrukkelijk gewenste
talentlokaal, waarin onder meer toneellessen
en scheikundeproeven gegeven worden.’

Routing rond aula en twee patio’s
Tegelijk is het ontwerp aangegrepen om de
routes en zichtlijnen door het gebouw – in

de loop van de tijd dichtgeslibd door interne
verbouwingen – te herstructureren. Je kunt
nu een ‘achtje’ door de school lopen rond de
twee patio’s, die op de centrale as liggen, met
de aula in het midden. ‘Daar waar de ruimtes
voorheen gelijkmatig verspreid lagen, heeft het
gebouw nu een hart’, legt Tielens uit. De aula
– door de eerdere aanbouw gedegradeerd tot
een inpandige ruimte – kan nu weer geopend
worden naar de nieuwe patio, die te gebruiken
is voor buitenvoorstellingen of een barbecue-
avond. Vanuit de aula kijk je via de patio en het
talentlokaal uit over het park.
Het panorama vanuit het klaslokaal op
de eerste verdieping van de nieuwbouw
heeft wel iets weg van Vincent van Gogh’s
‘Amandelbloesem’. Kempinga is onder de
indruk. ‘Het uiteindelijke doel van Mevrouw
Meijer is om kinderen op een vanzelfsprekende
manier in contact brengen met schoonheid. En
dat is wat hier gebeurt.’
Met zijn houten draagconstructie en triplex
inbouwmeubilair ademt het gebouw nog altijd
de sfeer van de seventies. ‘Dat heeft zijn
charme, maar het interieur oogt vrij zwaar’,
wijst Tielens op de donkerbruine vloertegels.
‘Een school mag ook best chique zijn.’ In een
klaslokaal toont ze de proefstukken voor
het nieuwe kleurenpalet: de betonstenen
wanden worden wit gekeimd, de schuifdeuren
zachtgroen geschilderd en de nieuwe vloer
krijgt een lichte kleur. ‘We willen rust creëren;
de kleur komt straks van de gebruikers. Het
verschil tussen oud en nieuw ga je zien,
maar we willen wel dat het een geheel

30ArchitectuurNL

26-27-28-29-30-31_mevrouwmeijer.indd 30 06-06-19 10:14

Gerelateerd