Het zijn veelbelovende dertigers binnen de creatieve
wereld. Gedreven, talentvol, eigenzinnig en ambitieus.
Ze kiezen een eigen pad, experimenteren en zoeken de
samenwerking. Deel 38 van de langstlopende serie in
ArchitectuurNL: René Siebum (1981) en de Japans ogende
meubels die eenvoud en details combineren, design
en ambacht, en die vaak de zintuigen van de gebruiker
prikkelen.
Zijn pure ontwerptaal straalt iets Japans uit; de vaak minimalistische vorm is van een grote
helderheid, niets is verborgen. Siebum is twee keer in Japan geweest, de cultuur, vormgeving en
het ambacht blijken inderdaad een grote inspiratiebron te zijn voor de Eindhovense ontwerper.
Eenvoud met details
In René Siebums praktijk speelt de ambachtelijke manier waarop met liefde voor het vak in zijn
eigen werkplaats designproducten vervaardigt, een rol. Of het nu vrij werk is, een opdracht voor
een meubelstuk of een geheel interieur, de balans lijkt telkens zitten in de heldere eenvoud
gecombineerd met subtiele maar opvallende details. Een walnotenhouten krukje met een
geraffineerde curve, een trapleuning die de zintuigen prikkelt of een op een ruggenwervel lijkend
krukje om actief op te zitten, zijn ontwerpen zijn altijd gereduceerd tot de essentie. De vorm
communiceert, het functionele object interacteert met de gebruiker. Op die gebruiker wordt vaak
een beroep gedaan in het werk van Siebum.
Kokoro: onzichtbare energie
Hij haalt inspiratie uit documentaires en boeken, zoals over de Japanse architect Tadao Ando (die
ook het vak leerde van een timmerman), of het boek ‘The Eyes of the Skin’ van de Finse architect
Juhani Pallasmaa, dat gaat over architectuur en de zintuigen. Hoe wij dingen gebruiken vertaalde
hij bijvoorbeeld in de kast Kokoro. In de Japanse cultuur betekent Kokoro de onzichtbare energie in
ons, als bron van onze gemoedsgesteldheid, activiteit, intenties, emoties en kennis. Die benadering
is verwerkt in de kast waarin het maakproces en de manier waarop de gebruiker ermee omgaat
is verborgen. ‘Ik maak de Kokorokast menselijk. De constructie kent slechts acht planken én een
nadrukkelijk detail – aan de ene zijde zijn de planken dik en sterk en aan de andere fragiel waardoor
je als gebruiker voorzichtig, met zorg en aandacht, en dus bewuster met je bezit omgaat’, legt hij uit.
Happy accidents
Schetsen doet hij nauwelijks, zijn ontwerpen ontstaan vaak al doende aan de zaagtafel.
‘Opeens ontdek ik iets, het zijn happy accidents’, zegt hij. Zo ontwierp hij voor een particulier
1. René Siebum leerde al jong meubels maken.
Hij studeerde in 2009 af aan de Design Academy
Eindhoven. Zijn studio is sinds 2017 gevestigd
op Sectie C in Eindhoven. Zijn werk is onder
andere te koop in zijn webshop, bij Mint Gallery
in Londen en Just Haasnoot in Nederland • Foto
Christian Metzler. 2. Modellen van de kapstok
Oblique en Hexagon en van de kruk Spine Stool.
Zintuigelijke
meubels
1
DESIGN
56ArchitectuurNL
56-57-58-59_design.indd 56 06-06-19 10:17