3
een eettafel. ‘Het is het hart van het huis:
een ontmoetingsplek waaraan je eet, praat,
waarop je danst tijdens een feest en met je
vuist slaat bij een stevige discussie.’ De details
zitten verstopt onder het tafelblad waar een
Y-vormige constructie de poten schuin uiteen
laat lopen, zoals een giraffe die water uit een
meertje drinkt. ‘Dat idee ontstond gewoon
op de zaagtafel, als een kruiswoordpuzzeltje,
toen ik de poten met tape vastplakte aan het
tafelblad.’
Essenhout
De ontwerper houdt van hout, van accoya,
lariks, walnoten-, en vooral essenhout. ‘Dat
is mijn absolute favoriet. Het vlammende aan
de ene kant en de fijn getekende andere
zijde maakt het ’t mooiste hout dat er is.’ Dat
hij zo handig is met dat materiaal heeft hij
min of meer aan zijn vader te danken. Toen
René een jaar of veertien was, bezorgde zijn
vader hem een bijbaantje op zaterdag in een
timmerfabriek. ‘Je verdient geld maar leert
meer dan van een krantenwijk, dacht mijn
vader zonder me te pushen.’ Het wekelijkse
bijbaantje begon met bezemen en eindigde
met het vervaardigen van volwaardige meubels.
‘Zagen schaven, timmeren, ik kreeg tien jaar
lang een soort wekelijkse mini-workshop
meubels maken’, zegt Siebum, en zo had hij
een voorsprong toen hij uiteindelijk aan de
Design Academy Eindhoven begon. Dat had
tegelijkertijd tot gevolg dat hij daar het vak
houtbewerken niet zo spannend vond.
Balans
Intussen probeert hij het vrije werk en de
opdrachten in balans te houden. ‘Vrij werk is
voor mijn plezier, om het spannend te houden
en een interessant onderzoek te kunnen doen.
Een gerichte opdracht waarbij ik iemands
interieur of een expositie in een museum
mooier kan maken, is even interessant. De mix
is het leukste en de vrijheid om dat vanuit een
eigen studio te doen is een luxe.’
Dat vertelt hij ook aan zijn derde- en vierdejaars
studenten – Siebum doceert anderhalve dag
per week Vormgeving aan de St Lucas in
Boxtel – aan wie hij bijvoorbeeld uitlegt wat een
ondernemer is in zijn vakgebied. Dat betekent
dat je zelf bepaalt wanneer je naar de kapper
gaat, dat je niemand toestemming hoeft te
vragen, legt hij hen uit.
Samenwerking met architecten
Ontwerpers komen bij hem omdat Siebum
goed door de ogen van andere ontwerpers kan
kijken en hun ontwerpprobleem kan vertalen.
Hetzelfde geldt voor de samenwerking met
architecten aan grotere projecten. Siebum
werkt vaker samen met onder andere Harm
Rensink en Lex Hildenbrant. ‘Rensink zegt
dat ik zijn ideeën precies kan vertalen zoals
hij het voor ogen heeft. Dat komt omdat ik
meteen snap wat hij wil en bedoelt’, vertelt
Siebum. ‘Rensink doet de gesprekken met
de opdrachtgevers, de onderhandelingen, ik
verkeer meer in de luwte en denk vanuit het
maken. We spreken dezelfde taal, gebruiken
elkaars kracht. Er is een synergie’, zegt hij.
Zo deden ze samen de scenografie voor
een expositie in het Nationaal Museum in
Stockholm. ‘Ik zei dat ik dat wel kon terwijl ik
het nog nooit had gedaan’, vertelt Siebum,
‘maar juist door onze synergie verliep het
project vlekkeloos.’
Op dit moment werkt Siebum samen met
Hildenbrant aan kapsalon ‘Cutting Edge’
in Eindhoven. Het is een kleine zaak die
groeit maar omdat de eigenaar de locatie
niet wil verlaten, wordt de ruimte efficiënter
heringericht. De bijkeuken wordt bij de zaak
getrokken, de wasbakken krijgen een extra
functie, het bestaande zwarte mdf wordt met
eikenhout verlevendigd. ‘Ieder detail, elke
millimeter telt’, zegt Siebum.
Op de vraag wat hij nog graag zou willen
inrichten is het antwoord beslist: een sushi-
restaurant – uiteraard met veel hout. ‘Zoals
Japanners zwarte theekommetjes gebruiken
waar de groene thee nog groener in lijkt, zo wil
ik het interieur in dienst stellen van het eten.
Het moet een plek worden waar de gerechten
er echt uit springen.’
www.studiorenesiebum.nl
3. De Spine Stool vormt min of meer een
verlengstuk van de ruggenwervel en bestaat uit
drie geronde gestapelde larikshouten blokken.
De vorm verwijst naar de actieve manier zitten op
dit krukje. 4 en 5. Kast Kokoro. Aan een zijde zijn
de planken dik en sterk en aan de andere fragiel.
4
58ArchitectuurNL Tekst Viveka van de Vliet
56-57-58-59_design.indd 58 06-06-19 10:18