WERK
HOE
IK HEB
BOE
KDR
UK
KUN
ST
VOL
KS
SOE
VER
EINI
TEIT
STO
OM
MAC
HINE
NAT
IE
STAA
T
VER
BRA
NDIN
GS
MOT
OR
VER
ZOR
GING
S
STAA
T
THUISKOMEN
1648
VREDE VAN MUNSTER
MACHTSCENTRUM: AMSTERDAM
1522
GODSDIENSTOORLOGEN
1780s
FRANSE & AMERIKAANSE
REVOLUTIE
1939
TWEEDE WERELDOORLOG
2010s
POPULISME
UN
IVER
SELE
MAC
HINE
FRAG
MENT
AT IE
& AB
STRA
CT IE
HEL I
NG &
VER
BIND
ING
FRAG
MENT
AT IE
& AB
STRA
CT IE
HEL I
NG &
VER
BIND
ING
HEL I
NG &
VER
BIND
ING
1848
REVOLUTIEJAAR
MACHTSCENTRUM: LONDEN
1945
EINDE TWEEDE WERELDOORLOG
MACHTSCENTRUM: NEW YORK
WAAROM
IK BEN
P
RO
D
U
C
T
IE
G
RO
EI
IK
H
EB
•
EIG
EN
D
O
M
BE
SC
H
ER
M
IN
G
IK H
EB TO
EG
A
N
G
• EIG
EN
SCHAP
V
ER
D
EL
IN
G
IK
B
EN
•
EIG
EN
H
EID
K
U
N
ST
MA
TIGE SCHAARST
E
OV
ERVLOED
SCHAARST
E
FRAG
MENT
AT IE
& AB
STRA
CT IE
FRAG
MENT
AT IE
& AB
STRA
CT IE
Rol architecten
‘Die benadering’, waarschuwt Monnik, ‘is ook
voor architecten van belang. We leven feitelijk
in een zelf bedachte wereld. Alles om ons
heen is door onszelf gemaakt. Daarin is steeds
minder plaats voor meer natuurlijke, laat staan
mystieke, fenomenen. Veel kinderen die nu
opgroeien zullen nooit weten dat het mogelijk
is om een boek te lezen bij het licht van de
sterren. Echte natuur, toeval, teruggeworpen
zijn op de basics van het mensdom – al die
ervaringen zijn weg-ontworpen. Dat zal in
de toekomst, waarin bijvoorbeeld digital
twins een steeds grotere rol gaan spelen in
rekenmodellen, alleen maar erger worden.’
Zouden architecten dan niet bij uitstek een
rol kunnen spelen in het opnieuw ruimte laten
aan het natuurlijke als tegenhanger van het
geconstrueerde? ‘Waar het om gaat, is dat
we ons meer bewust zijn van voor wie we
ontwerpen. Welk wereldbeeld ligt hieraan ten
grondslag? De modernistische traditie waarin
het architectenvak nog steeds staat, beweegt
zich binnen de polariteiten van cultuur versus
natuur. Maar de polariteit zou levende versus
dode materie moeten zijn. Architecten zouden
zich meer kunnen richten op het huisvesten
van al het leven, dus de hele biosfeer. Mensen,
dieren, planten, hygiënisch, mossig, rommelig.’
Dus architecten opgelet. Het post-antropoceen
is aanstaande, en dat omvat meer, veel meer,
dan menselijke behoeften alleen.
Het World Tree Model van Studio Monnik duidt
de Westerse moderniteit als een groeicultuur
die wordt gedreven door een dialectiek tussen
de politiek van werk (blauw) en de politiek van
behoren (rood).
66ArchitectuurNL
62-63-64-65-66_monnik.indd 66 06-06-19 10:18