1. Amfionische registratie van gebouwen aan de
Kapitein de Rijkstraat in Scheveningen. Vanaf
de entree van een nabijgelegen supermarkt zie
je de penthouses op pakhuis Nautilus boven op
de nieuwe uitbouw van Radio Holland en boven
op de traptreden van het verhoogde plein staan.
Alsof het één compositie is. 2. In werkelijkheid
zijn het drie bouwwerken achter elkaar. 3.
Amfionie Korte Voorhout Den Haag.
2
3
1
Toen wij zo’n vijfentwintig jaar terug begonnen
met studies voor de transformatie van de haven
van Scheveningen, stelden wij als eerste voor
om de stedenbouwkundige randvoorwaarde
van een maximale bouwhoogte te mogen
interpreteren als een maximaal bouwvolume,
dat als communicerende vaten te kneden
zou zijn in hoge en lage gedeeltes. In plaats
van één horizontale lijn ontstaat zo een
gedifferentieerd volume, iets wat een natuurlijk
gegroeide stad automatisch heeft.
Wat mij in veel steden opvalt, is dat de beleving
van een plek helemaal niet om die specifieke
plek gaat, maar om de beweging van de ene
plek naar de andere. Het spel van de stad
komt tot uiting in die beweging. Dit bewegen
van plek naar plein, via laan en park of arcade
kan het perspectief op de stad steeds laten
kantelen. Een stad met een grote diversiteit van
‘stapelingen’ geeft een grotere rijkdom dan het
statische beeld van een gefixeerde goothoogte
in vijf varianten van historisch gekleurd
baksteen voorzien.
De stedenbouwkundige voorwaarden die bij
zo’n benadering passen zijn heel goed in een
algoritme te vertalen waarmee je vrij eenvoudig
een rijkere ervaring van de stad kan genereren.
DE STAD
ONTSTAAT
IN DE
TOEVALLIGE
PERCEPTIE
VAN DE
WANDELAAR
37
36-37_amfionie.indd 37 22-08-16 14:32