ArchitectuurNL 04 2017 – pag. 65

ArchitectuurNL 04 2017 – pag. 65

Door: | 29-04-2021

Koerswijziging
Twee landrotten kochten een vrachtschip uit de vaart om te transformeren tot varend

woonschip. Er moest 21 meter stalen huid tussenuit om op de ligplek in de Eem te

passen. Dat staal kreeg een tweede leven in de woonkamer. Alles aan boord is tot in detail

doordacht. De verbouwing gebeurde met respect voor de ziel van het schip. En nu mag de

Robbedoes zich Woonboot van het Jaar 2016 noemen.

Stel: je woont al je hele leven in het dorp
waar je beiden geboren bent, Woudenberg.
De naam zegt het al: veel bossen, maar geen
water te bekennen. Wat bezielt je dan om een
vrachtschip te kopen waarmee je ook nog eens
wilt gaan varen? Het begon bij Wim en Anneke
Robbertsen in het clichématige midden van
hun leven met de wens om aan het water te
wonen. Inmiddels is die wens uitgegroeid tot
de ultieme waterwoonbeleving: een modern
woonschip waarmee je de Europese wateren
kunt bevaren. Het hele proces van aankoop
tot verhuizing hielden ze aanvankelijk geheim.
Want tja, eigenlijk konden ze hun keuze zelf
ook niet goed uitleggen. En ze hadden geen zin
in commentaar vol ongeloof en goedbedoelde
adviezen. Pas toen het schip bijna klaar was,
deelden ze op Facebook hun avonturen van de
verbouwing en de vaartochten. Ze krijgen veel
complimenten, maar worden ook regelmatig
gecorrigeerd over de juiste scheepstermen.
Dat vinden ze juist leuk. ‘We leren nog steeds
bij,’ zegt Wim. Anneke vertelt dat ze zichzelf
helemaal heeft leren kennen tijdens het
bouwproces. ‘Ik doe de dingen nu veel meer
zoals ik het wil. Het schip heeft de koers van
mijn leven veranderd.’

Scheepshuid als roomdivider
In een ontwerpproces, dat meerdere jaren
in beslag nam, hebben Wim en Anneke hun
oog voor detail tot aan het einde toe scherp
weten te houden. Tot op de plaatsing van de
schroeven is de verbouwing van vrachtschip tot
woonboot door techneut Wim doordacht, terwijl
Anneke geen mogelijkheid voor hergebruik
onbenut liet. De overtollige scheepshuid doet
dienst als roomdivider. De oude loopplank is
bijzettafel geworden, patrijspoorten komen

van het buurschip, zwart-witte tegeltjes op
de vloer laten zien waar ooit het toilet was.
En wie naar de roef loopt, gaat met een
sprong in de tijd terug naar de jaren zestig.
Allemaal voorbeelden van hoe Wim en Anneke
met respect voor het originele schip en de
voormalige vrachtschipper hun eigen ontwerp
hebben laten bouwen. De uitvoerders moesten
er meer dan eens van zuchten.
De witte theehut – waarin zich nu een keuken
bevindt met riant uitzicht – is uitvergroot,
zodat je niet meer door weer en wind hoeft
om in de roef of het stuurhuis te komen. Een
glazen lichtstrook tussen theehut en stuurhuis
markeert wat ooit buiten was. De lichtstraten
in het dek zijn van gebogen glas, waardoor
daglicht diep doordringt in wat een paar jaar
terug nog een donker laadruim was. Dat over
elk detail nagedacht is en de uitvoering met
vakmanschap is gedaan, zie je aan de traptrede
die precies aansluit op de hoogte van de
patrijspoort.
Waarom deze verbouwde Kempenaar uit
1960 Woonboot van het Jaar is geworden,
zie je misschien wel het beste als je voor de
deur staat. Door de glazen strook kijk je door
een patrijspoort in de oude scheepshuid zó
op het nog functionerende motorblok. Een
gelaagdheid waar een architect trots op zou
zijn geweest.

Reactie Wim en Anneke
Voor de uitreiking van de Woonboot van het
jaar werden Wim en Anneke Robbertsen –
samen met de voormalige vrachtschipper en
zijn vrouw – van boord gehaald in Zwolle, waar
ze tijdelijk lagen vanwege het praktijkexamen
voor het Groot Vaarbewijs. Hun reactie op de
prijs: ‘Wat een groot compliment, vooral omdat

we bijna alles zelf hebben gedaan. We zijn
samen in een voor ons nieuwe wereld gestapt.
Wat een pittige maar vooral bijzondere tijd
hebben we achter de rug waarin we ook zoveel
leuke en boeiende mensen hebben ontmoet.
Deze hoofdprijs is onze kers op de taart!’ De
dag na de verkiezing slaagde Wim voor zijn
Groot Vaarbewijs. Nog een extra kers op de
taart.

Projectgegevens
Locatie: Amersfoort. Eigenaren: Wim en Anneke
Robbertsen. Renovatie: Helldörfer Lasbedrijf
en Scheepsbouw. Interieur: eigen ontwerp,
uitgevoerd door Woodies at Berlin. Bruto
woonoppervlakte: 160 m2.

8

65 ArchitectuurNLTekst Ingeborg van Lieshout Fotografie Jansje Klazinga

Woonboot van het jaar 2016

64-65_woonboot.indd 65 28-08-17 15:15

Gerelateerd