ArchitectuurNL 04 2018 – pag. 30

ArchitectuurNL 04 2018 – pag. 30

Door: | 29-04-2021

MVRDV ontwierp voor het Italiaanse luxemerk Bulgari

een gevel van beton met aderen van kunsthars. Bij

de ontwikkeling van dit ‘nieuwe marmer’ werkte het

Rotterdamse architectenbureau nauw samen met de TU

Delft. MVRDV over de totstandkoming van de Bulgari-gevel,

en het vernieuwende van de materiaalcombinatie.

‘Als je aan MVRDV denkt, denk je niet meteen aan Bulgari, we zijn een verrassende combinatie,’
zegt architect Jacob van Rijs, medeoprichter van MVRDV. ‘Voor ons was werken met een
gerenommeerd luxemerk een nieuwe tak van sport. Bij het ontwerp van bijvoorbeeld een theater
of kantoor zijn we gewend om rekening te houden met gebruikers. Bij Bulgari gaat het veel meer
om de identiteit van het merk. We hebben bij deze opdracht eerst geprobeerd om de identiteit te
doorgronden, daarna volgde pas de techniek.’

Eigenzinnig en uitbundig
Die opdracht om een gevel te ontwikkelen voor de flagshipstore van Bulgari in Kuala Lumpur,
Maleisië, haalde MVRDV anderhalf jaar geleden binnen. Dit was mede te danken aan de goede
reputatie van het bureau in Italië en de realisatie van de Crystal Houses in de PC Hooftstraat.
MVRDV ging praktisch te werk en maakte eerst een boekje waarin advertentiebeelden van
Bulgari en hun architectonische vertaling volgens MVRDV naast elkaar werden geplaatst. Al snel
werd duidelijk hoe de sfeer zou moeten zijn: de nieuwe gevel moest eigenzinnig, glamourvol en
uitbundig worden en tegelijk geworteld zijn in de Romeinse traditie.

Condotti en serpenti
Hoe vertaal je zulke waarden in een gevel, waarmee je ook naar de rest van de omgeving toe –
in het geval van Kuala Lumpur winkels van andere grote modemerken – een statement maakt?
Allereerst door te kiezen voor een herkenbare vorm. ‘Als team hebben we de oorspronkelijke
winkel van Bulgari aan de Via Condotti in Rome als uitgangspunt genomen. Daarvan hebben de
deuren en ramen zware marmeren portalen, luxe omlijstingen zoals je die in Nederland niet ziet. We
hebben ze “condotti” gedoopt, vernoemd naar de straat.’
De condotti zijn grafisch gezien een sterke vorm, die ook overeind blijft als ermee in grootte wordt
gevarieerd. ‘In die tijd stond de Monte dei Paschi di Siena, de tweede bank van Italië, op omvallen.
Bij elk krantenbericht werd hetzelfde beeld van de betonnen gevel van de bank geplaatst. Door er
condotti in te fotoshoppen, werd het opeens een typische Bulgari-gevel. Behalve dat het Bulgari-
team daar de grap van inzag, toonde het ook aan dat het een krachtig en bruikbaar element is,’
zegt Van Rijs. Condotti en serpenti als basis voor gevelontwerp

Elegant
proefstuk

NIEUW MARMER

30ArchitectuurNL

30-31-32_mvrdvbulgari.indd 30 27-08-18 15:11

Gerelateerd