ArchitectuurNL 04 2018 – pag. 32

ArchitectuurNL 04 2018 – pag. 32

Door: | 29-04-2021

Een tweede vorm die MVRDV in het ontwerp
toevoegde, was het slangenhuid-motief. ‘Bulgari
maakt veel sieraden in de vorm van slangen
of serpenti.’ De combinatie van condotti en
serpenti leidde tot een verschoven grid, een
basisvorm waarmee oneindig kan worden
gevarieerd. ‘Met deze principes kun je vele
verschillende combinaties maken. Groot, klein,
minimalistisch of juist uitbundig, saffraankleurig
of transparant. Voor de Milan Design Week
2018 ontwierpen we een installatie om het
effect te laten zien. De spiegelende tunnel
met repeterend serpenti-motief was een groot
Instagram-succes.’

Waardevolle littekens
Toen de vorm eenmaal was gevonden, begon
het brainstormen over het materiaal. MVRDV
wilde het marmer van de portalen nabootsen,
maar dan wel met nieuw materiaal: het liefst
beton in combinatie met goudkleurige, glazen
aderen. ‘We wilden iets doen in de trant
van de vijftiende-eeuwse Japanse Kintsugi-
techniek, een manier om gebroken porselein
met goudlijm te repareren. Verzamelaars
waren zo gecharmeerd van deze esthetische
oplossing dat ze met opzet kostbaar servies
kapot gooiden zodat het gerepareerd kon

worden met kintsugi. Het gerepareerde was
kostbaarder dan het origineel vanwege de
precious scars, kostbare littekens.’

Beton en glas
Beton en glas zijn een lastige
materiaalcombinatie, omdat ze niet hechten.
Daarom vroeg MVRDV advies aan de TU Delft,
het team van Rob Nijsse, hoogleraar Structural
Design aan de Faculteit Civiele Techniek.
‘Mijn faculteit werkte al eerder samen met
MVRDV aan de ontwikkeling van een glazen
gelijmde baksteen, de eerste ter wereld, voor
Crystal Houses in Amsterdam,’ zegt Nijsse.
‘Dat was een belangrijke mijlpaal, want de
eerste gelijmde gevel van glazen bakstenen
ter wereld. Glas en beton vormen samen een
spannende combinatie: glas is chic, beton wordt
toch gezien als een ordinair bouwmateriaal dat
je zelfs lelijk zou kunnen noemen. Je hebt iets
lichts en iets logs, hoe krijg je dat bij elkaar,
hoe los je de hechtingsproblemen van beide
materialen op?’
In het laboratorium van de TU Delft kon worden
geëxperimenteerd. Nijsse: ‘We hebben een
opstaande bak gemaakt van glas waar ribbels
doorheen liepen die breed en smal konden
zijn. Een deel is gevuld met beton en het glas

werd goudkleurig gemaakt. Toen Bulgari en
MVRDV de proefstukken zagen, kozen beide
voor dezelfde combinatie die nog het beste als
eigentijds marmer is te omschrijven.’

Proefstuk met kunsthars
De TU Delft stuurt niets de wereld in zonder
dat het uitgebreid is getest en blootgesteld
aan diverse weersomstandigheden en zelfs
vandalisme. In geval van deze gevel zouden
de testen een half jaar in beslag nemen.
‘Voor de gevel in Kuala Lumpur was meer
haast geboden,’ zegt Van Rijs. ‘De glas/
beton combinatie opschalen naar een hele
gevel zou te lang duren. Als we de aderen
van kunsthars zouden maken, zouden we
het wél in snel tempo kunnen uitvoeren.’ Het
Italiaanse bedrijf Tensoforma heeft toen een
mock-up gemaakt van beton met aderen van
kunsthars. Uiteindelijk is de hele gevel in
Italië gemaakt, naar Maleisië verscheept en
daar geassembleerd.’ De TU Delft wil nu de
combinatie glas-beton verder ontwikkelen,
zegt Nijsse: ‘De techniek is veelbelovend. We
hebben in ons laboratorium aangetoond dat het
beter hecht met een bepaalde soort cement.’

Serie van Bulgari-gevels
De gevel van de flagshipstore in Kuala
Lumpur moet worden gezien als een elegant
proefstuk en startpunt voor een serie van
façades. MVRDV heeft voor het Italiaanse
merk een catalogus ontwikkeld met allerlei
opties, zowel wat betreft het hoofdmateriaal
als de steunmaterialen. ‘Bulgari heeft ons
gevraagd een serie gevels te ontwikkelen. Elk
daarvan moet natuurlijk passen in de omgeving
waarin de winkel staat. Per stad is een unieke
vormgeving mogelijk. In Amsterdam zou je
bijvoorbeeld kunnen denken aan baksteen,
in andere winkels aan het gebruik van koper,
gekleurd of translucent glas,’ zegt Van Rijs.
Nijsse kan ook niet wachten tot er mock-ups
kunnen worden gemaakt. ‘Het zou geweldig
zijn op beurzen als glasstec een presentatie te
geven van dit huwelijk tussen glas en beton.
Bulgari is enthousiast over de catalogus.’
Van Rijs: ‘Vakmanschap staat bij hen
hoog in het vaandel. Het principe van de
Kintsugi-techniek spreekt hen enorm aan, ze
werken er zelf ook mee voor hun juwelen.
Door een variabel grid en verschillende
materiaalcombinaties aan te bieden, krijgen ze
straks per locatie een unieke, vernieuwende
gevel, die toch herkenbaar blijft als Bulgari.’

32ArchitectuurNL Fotografie Daria Scagliola en Stijn Brakkee

30-31-32_mvrdvbulgari.indd 32 27-08-18 15:11

Gerelateerd