ArchitectuurNL 04 2019 – pag. 45

ArchitectuurNL 04 2019 – pag. 45

Door: | 29-04-2021

Een tactiele en
vloeibare woonwereld

Het zijn veelbelovende dertigers binnen de creatieve

wereld. Gedreven, talentvol, eigenzinnig en ambitieus. In

deel 39 van de design-serie in ArchitectuurNL Kate en Joel

Booy (1981), samen Studio Truly Truly. Met hun intrigerende

esthetische en (multi-) functionele ontwerpen tonen ze

hoe objecten communiceren met ons en de ruimte.

In de industriële omgeving van de Rotterdamse
haven met schepen en hijskranen, ligt een
voormalig fruitoverslag en -verpakkingsbedrijf
waar naast Truly Truly van Joel en Kate Booy
ook ontwerper Sabine Marcelis een studio
heeft. Wat meteen opvalt in lichte en hoge
studio van Joel en Kate is een zelfgemaakt
apparaat van gelast staal met pinnen dat
associaties oproept met een martelwerktuig
annex ouderwets mini-ruimteschip. Het blijkt
een dynamische mal waarin op verschillende
plekken pinnen zijn gestoken die al dan niet
dieper naar binnen geschroefd kunnen worden.
Hierdoor kunnen de makers de plekken waar
de deuken komen, regisseren. In die mal blazen
de meesters bij Royal Leerdam het glas voor
de Touch glass lights. Sfeervolle verlichting
met organische, aardappelachtige vormen met
ronde butsen en deuken die de ontwerpers
lieten uitvoeren in bijzondere kleuren, van
transparant paars tot melkachtig blauw (foto 3).

Cederhout en marmerzand
Eigenlijk valt nog een object op: een
prachtige hoge kast van geperst cederhout en
marmerzand. Joel werkte er samen met iemand
een maand lang elke dag urenlang aan. Een
gedetailleerd meesterwerkje met een grafische
referentie: de delen cederhout, waarin je een
variatie aan nerven ziet lopen, zoals het zand
eruitziet wanneer de zee zich teruggetrokken
heeft, worden afgewisseld met dunne

horizontale zwarte banen hout. Het is alsof
strepen zijn getrokken met licht uitlopende inkt.
Andere details als het trapsgewijze verloop van
de planken aan de binnenzijde, maken het tot
een perfect afgewerkt, uniek en kostbaar stuk.

Australische invloed
Ze zijn van die ontwerpers met zó’n rijk
portfolio, dat je denkt dat ze al jaren bezig
zijn. Het tegendeel is waar. Joel studeerde in
2014 af aan de Design Academy Eindhoven,
Man & Living. Eerder werkten ze als grafisch
ontwerpers voor andere studio’s in Brisbane,
Australië, waar ze vandaan komen. Ze kozen
bewust voor Nederland. ‘Als je toch besluit
uit Australië te vertrekken, kun je maar beter
de beste designopleiding kiezen, die je je
maar kunt voorstellen’, zegt Joel. Kate werkte
in die tijd als grafisch ontwerper totdat Joel
afgestudeerd was en ze beide studio’s lieten
samenvloeien in Truly Truly. Ze exposeren in
Milaan, Londen en Keulen, hebben momenteel
veel werk en kunnen er (eindelijk) goed van
leven.
De naam is een soort manifest die ons doet
herinneren aan het feit om dingen eerlijk,
zorgvuldig en kunstzinnig aan te pakken.
Dat is de Australische invloed, zeggen ze. ‘In
een land met een jonge designhistorie zijn
ontwerpers uitermate zelfkritisch; je moet
jezelf bewijzen, beter zijn dan de anderen’,
zeggen de ontwerpers. Truly Truly heeft al die

eigenschappen meegenomen. Ze leggen de
lat hoog. Ze pushen elkaar tot iets perfect is,
tot aan de fotografie van hun werk toe, waarbij
Joel meer van de crazy ideas is en Kate van de
details.

Das Haus op IM Cologne 2019
Hun studio is gespecialiseerd in kunstzinnige
en esthetische interieurproducten. Het
portfolio groeit gestaag van klein naar groot,
van objecten als vazen, verlichting, textiel, en
meubels naar het nadenken over hoe mensen
de ruimte gebruiken. De volgende stap zou
heel goed architectuur kunnen zijn, zeggen ze.

Kate en Joel Booy

DESIGN

45 ArchitectuurNL

44-45-46-47_designtruly.indd 45 09-08-19 12:27

Gerelateerd