ArchitectuurNL 04 2019 – pag. 46

ArchitectuurNL 04 2019 – pag. 46

Door: | 29-04-2021

‘Bij het ontwerpen van functionele producten
denken we overigens ook altijd al na over
hoe gebruikers dingen ervaren, hoe we ons
bewegen in ruimtes.’ Toen ze de opdracht
voor Das Haus kregen, de presentatie op de
meubelbeurs IM Cologne 2019, konden ze daar
alles in kwijt, zeggen ze. ‘Zowel wat betreft
onze visie op hoe we tegenwoordig flexibel
leven – eten in de woonkamer en werken
op de iPad in bed – als met de inrichting’,
vertellen de ontwerpers. Ze richtten Das
Haus in met hun op verschillende manieren te
gebruiken eigen meubels en met ontwerpen
van designers wiens werk ze bewonderen. De
180 vierkante meter grote ruimte deelden de
ontwerpers in in vier in elkaar overvloeiende
ruimtes voor verschillende stemmingen met
titels als Reclining, Reclusive, en Serene.
Truly Truly maakte intelligente keuzes, niet
in technologische zin, maar in de keuze
voor slimme, multifunctionele meubels die in
harmonie zijn, met elkaar communiceren en
passen bij de behoeftes van deze tijd. Een
mooi voorbeeld is het object van gekleurd glas
dat deels een spiegel is, een kast met planken
en een decoratieve semi-transparante room
divider die contact maakt met de erachter
liggende ruimte. Planten zijn geen versierende
objecten in een pot maar vormen een compacte
tropische architectuur (Reclusive). Zachtheid
ervaren we in zowel in de materialiteit als de
ronde vormen en de verlichting (Serene). Hun
visie op hoe mensen de ruimte gebruiken
wekte vooral de interesse van architecten op.

Intrigerende schoonheid
Truly Truly heeft een eigen handschrift
ontwikkeld die een mix vormt van invloeden

over de hele wereld. Het werk heeft een
esthetiek, een natuurlijke schoonheid, het
intrigeert, roept verwondering op, maar is
tegelijkertijd herkenbaar. Je vindt er soms
hun grafische achtergrond in terug, maar dat
is vaak zo subtiel aanwezig dat het niet altijd
aanwijsbaar is.
De ontwerpers scheppen er zichtbaar plezier
in om te spelen met vormen, kleuren, licht,
materialen en een welhaast sensuele tactiliteit.
Ze experimenteren met glas, hout, metaal,
textiel, noem maar op, gebruiken kleurverloop,
wisselen ruw en zacht af, geven keramiek
de textuur van boomschors, een tapijt de
associatie met wuivend gras en de sofa met
golven in zee.
De gebruiker kan er soms ook mee spelen,
zoals je met het Typography Lighting System
Cilon zelf oneindige composities kunt maken.
Of met de nieuwe Presssofa voor Gelderland,
waarvan het houten frame meteen tafeltjes
vormt aan weerszijden van de bank en
de volumineuze kussens op verschillende
manieren geschikt kunnen worden.

Samenwerkingen
Ook al missen ze Australië, ze voelen zich
inmiddels Nederlands-Australische ontwerpers
die zich hier thuis voelen. Ze werken met
stoffen van Kvadrat en Febrik, ontwerpen voor
Nederlandse labels en werken samen met
bedrijven als Cor Unum, Gelderland, Royal
Leerdam Glas, Tichelaar Makkum en het
Textielmuseum. Ze behoorden tot de eerste
groep van het collectief Envisions, namen
deel aan Transitions van Baars & Bloemhoff
en aan het Eindhovense Dutch Invertuals. Hoe
Hollands wil je het hebben?

TRULY TRULY MAAKT
INTELLIGENTE KEUZES
VOOR MULTIFUNCTIONELE
HARMONIEUZE RUIMTES
EN MEUBELS DIE PASSEN
BIJ DE BEHOEFTES VAN
DEZE TIJD

1

2

3

46ArchitectuurNL Tekst Viveka van de Vliet. Fotografie Pim Top en Studio Truly Truly

44-45-46-47_designtruly.indd 46 09-08-19 12:27

Gerelateerd