ArchitectuurNL 05 2016 – pag. 17

ArchitectuurNL 05 2016 – pag. 17

Door: | 29-04-2021

Een basis waarmee Kossmann.dejong moest opereren was het masterplan voor Lounge 2 van
Benthem Crouwel NACO, de huisarchitecten van Schiphol. Kossmann: ‘Daarin is vastgelegd
hoeveel horecapunten en winkels er moeten komen, en waar. Dan is het fijn als de opdracht
verder niet te nauw is omschreven.’ Het eerste plan om vloer en plafond uit te voeren in duurzaam
bamboehout ging resoluut van tafel – ‘te radicaal voor Schiphol’. Ook een pril plan om de lounge
in te richten met uitsluitend eyecatchers uit het Dutch design bleek ‘te kwetsbaar’. Kossmann: ‘Er
zijn zoveel zaken waarmee je rekening moet houden in het ontwerp van een openbare ruimte met
40 duizend bezoekers per dag, zoals veiligheid, onderhoudseisen, overzichtelijkheid en goede
doorstroming. Om de regie te kunnen houden hebben we gewerkt aan een gesammtontwerp
waarin vaste maar ook veel losse elementen van een luchthaven op elkaar zijn afgestemd. Denk
aan signing, retail, horeca, zitgebieden, maar ook beplanting, folderbakken en verlichting.’

Verbindende elementen
De verbindende elementen in dit ‘geïntegreerde ontwerp’ die voor een rustige uitstraling zorgen
zijn een donkergrijze vloer met afwijkend grote keramische tegels en het doorlopende plafond. Om
een gevoel van ruimte op te roepen is het bestaande systeemplafond weggehaald, het plafond met

leidingen en al zwart gespoten en een structuur
van langgerekte houten latten en duurzame
ledstrips eronder opgehangen. Lounge 2
bestaat uit twee verdiepingen; reizigers komen
na de douane binnen op de eerste verdieping.
‘Door de ledlijnen in de kijkrichting te plaatsen
word je meteen de ruimte ingezogen.’

Real Time klok
Naast rust moest er ook afwisseling zijn
om de reizigers tijdens het lange wachten
te vermaken. ‘De gemiddelde verblijftijd
in deze intercontinentale lounge is soms
meer dan twee uur. Bezoekers moeten
kunnen rondzwerven en telkens iets nieuws
ontdekken.’ De centrale blikvanger is de drie bij
drie meter grote klok van ontwerper Maarten
Baas. Deze ‘Real Time’ klok bestaat uit een

levensgrote videoperformance van een mannetje die 24 uur lang bezig is om de wijzers van de
klok weg te vegen en telkens opnieuw te schilderen. ‘Het zou mooi zijn als mensen straks zeggen:
Lounge 2… dat is toch die plek met de klok?’ Subtiel ontwerpelement verderop in de lounge is een
glazen paneel in de vloer dat uitzicht biedt op de ondergelegen bagageband. ‘Zo versterk je het
bijzondere gevoel van op reis te zijn.’ Een specifieke attractie is een speelvliegtuig voor kinderen,
met glijbaan en wolken waar je doorheen kunt klimmen. ‘Al deze elementen zorgen voor verrassing
en lokken tussen reizigers een gesprek uit.’

Zeven werelden
De lounge is ingedeeld in zeven werelden met een eigen identiteit: Luxury, Family, Travel & Culture,
Modern Dutch, See Buy Fly, Fashion & Lifestyle en Care & Wellness. De herkenbaarheid van deze
werelden is aangebracht met afwijkende plafonds, vloeren, wanden en meubilair. ‘Het zijn details
maar onbewust nodigen ze uit tot het maken van een reis door de lounge’, verduidelijkt Kossmann
met een zin die letterlijk in de pitch zou kunnen staan.
In Care & Wellness zijn de afzonderlijke winkels met elkaar verbonden door één lange glazen gevel
waarin echte bladeren van geneeskrachtige planten zijn verwerkt. Bij Travel & Culture – met onder
meer een reisboekhandel, de wifi-zone en een café met posters uit het depot van het Stedelijk

1. De centrale ontmoetingsplek met de klok van Maarten Baas. 2. De kring van banken moet contact
tussen reizigers bevorderen. Het midden van de kring heeft een afwijkende tegelvloer. 3. Eerste blik in
Lounge 2 vanaf de incheckbalies, de lijnen in het plafond trekken je meteen de ruimte in. 4. Een glazen
paneel in de vloer biedt uitzicht op de ondergelegen bagageband.

2

3

17 ArchitectuurNL

INTERIEUR

4

16-17-18-19_schiphol.indd 17 10-10-16 15:46

Gerelateerd