Verhalende
ontdekkings reiziger
Al 25 jaar creëert ontwerper Edward van Vliet poëtische en exotische werelden
die ontspruiten uit zijn fantasievolle brein. Die voedt hij weer tijdens zijn vele
ontdekkingsreizen. Nieuwsgierigheid naar en bewondering voor andere culturen, tradities,
kunst, architectuur en natuur vertaalt hij in echte sprookjeswerelden vol levendige kleuren
en patronen, waarbij hij alles tot in de perfectie ontwerpt.
Van Vliet reist als een marskramer over de
wereld op zoek naar nieuwe avonturen en
inspiratie, en uiteraard ook omdat veel van zijn
opdrachtgevers zich in Mozambique, Macau
of op Bali bevinden. Van Vliet is een soort
alchemist die ingrediënten uit allerlei culturen
harmonieus laat samensmelten in een kokende
pot. Zijn ontwerpfilosofie is de juiste verhouding
vinden tussen de verborgen schoonheid
van andere culturen en tradities gemixt met
elementen uit de natuur, met bloemrijke en
geometrische patronen, met verschillende
materialen, met licht, gelaagdheid en levendige
kleuren. ‘Al die elementen zitten altijd in mijn
werk’, zegt hij, ‘samen met op maat gemaakte
’treasures’ waarmee ik elk ontworpen interieur
persoonlijker en intiemer maak.’ Die filosofie
resulteert elke keer weer in compleet nieuwe
verhalende werelden die hij ons smakelijk
opdient.
In die wereld zwemmen Chinese Koikarpers
in de tapijten, lijken kussens op kleurrijke
strandballen, bewegen lampen vloeiend als
medusa’s, verrassen keramische poefs in
zacht verlopende kleuren, is een prachtig
gevormde Kaipo-tafellamp plots gekleed in
een jurk van glas, en voert uitbundig behang
je naar het tropisch regenwoud. De ontwerper
creëert esthetische werelden die je reislust
aanwakkeren ofwel je tijdelijk doen ontsnappen
aan je eigen leven.
Storytelling
Edward van Vliet, die in 1989 afstudeerde aan
de Academie voor Industriële Vormgeving
(nu Design Academy Eindhoven) richting
textiel en richting wonen, wilde chirurg,
ontwerper of architect worden. Beroepen
die wat hem betreft gemeen hebben dat het
om boetseren en creëren gaat. ‘Ontwerpen
is een manier van denken, een mentaliteit
waarbij ik de wereld mooier wil maken’, zegt
hij. ‘Het gaat niet alleen over tafels maar
over het geheel, over storytelling.’ Zo ziet hij
de natuur als de beste designer ter wereld,
waarbij mathematische patronen en organische
vormen een onuitputtelijke bron van inspiratie
zijn. Ook spreekt Japan sinds jaar en dag tot
zijn verbeelding. Vanwege het koesteren van
het ambachtelijke handwerk, het esthetische,
verfijnde, de tradities en kleuren. ‘Ik verzamel
Japanbeelden die ik onder andere op Pinterest
vind’, vertelt Van Vliet. ‘Die gebruik ik in mijn
werk als inspiratiebron. Maar ik was tot twee
jaar geleden nog nooit in Japan geweest.’ Die
grote wens bleek in werkelijkheid tegen te
vallen. ‘Het was er minder aantrekkelijk dan ik
dacht omdat ik alles mooier had gemaakt in
mijn eigen verbeelding. Voor mij is ontwerpen
reizen tussen werkelijkheid en droom.’
Design, architectuur en lifestyle
Begin jaren negentig viel de avant-garde
ontwerper meteen op door zijn geheel
eigen ontwerpvisie, zijn poëzie, esthetiek en
verfijndheid die hij samenbracht in een interieur.
Hij startte in Amsterdam het internationale
designbureau Studio Edward van Vliet, waar
nu zo’n vijf vaste mensen werken aan een
organisch groeiende stroom nieuwe werelden
die een combinatie vormen tussen design,
architectuur en lifestyle. Van Vliet werkt vanuit
hier aan opdrachten voor zowel particulieren
als voor musea, hotels, resorts en kantoren.
Hij ontwerpt onder eigen naam en voor alle
mogelijke grote merken zoals Moooi, Moooi
Carpets, Bisazza, &Tradition, Rosenthal,
Pomd’Or, Haworth, Palau, Moroso, Venini. Noem
maar op.
Het was Patrizia Moroso die begin jaren
negentig direct onder de indruk was van Van
Vliets ontwerptalent. ‘Edward heeft de ogen
van een fotograaf, de gevoeligheid van een
musicus en de kracht van een architect’, zei
ze eens treffend. Wat betreft zijn manier van
ontwerpen trekt ze zelfs een vergelijking met
Michelangelo die de beroemde woorden sprak:
‘I saw an angel in the marble and carved until I
set him free’.
Ze vroeg Van Vliet vervolgens om een
designlijn te ontwerpen. Dat resulteerde
in de Sushi-collectie waarvan hij eerder de
kobaltblauwe editie, en dit jaar tijdens de
Salone Internazionale del Mobile in Milaan
een rode editie presenteerde. Sushi vormt
een divers landschap van soorten en maten
poefs, sofa’s, banken en fauteuils voor lobby’s
en lounges, waarbij de harmonieuze kleuren
en patronen verbindende elementen vormen.
Zo bestaat een sofa uit een frame van hout
1 en 2. Edward van Vliet ontwierp dit jaar de
inrichting van de vier vergaderruimten van de
Europese Unie in het Scheepvaartmuseum in
Amsterdam. Het ministerie van Buitenlandse
zaken koos als thema exploring. Van Vliet
verbond het Nederlands historisch erfgoed met
moderne culturele invloeden.
cross-over
79 ArchitectuurNL
78-79-80-81_edwardvanvliet.indd 79 10-10-16 15:41