ArchitectuurNL 05 2016 – pag. 80

ArchitectuurNL 05 2016 – pag. 80

Door: | 29-04-2021

gecombineerd met polyurethaan foam en
polyester fiber waarover een geometrisch
geweven stof en monochroom rood fluweel is
gestikt met op de kussens geborduurde Koi-
karpers.

Boek: Creating worlds
Van Vliet is in zekere zin ook fotograaf, al
gebruikt hij zijn foto’s niet zozeer als steun
voor zijn latere ontwerpen, want in zijn hoofd
zit immers een helder gearchiveerd fotoboek.
In de eerste beelden die hij met zijn Nikon F3
vastlegde tijdens zijn reizen, valt zijn specifieke
kijk door de lens op. Observeren en absorberen
verrijken zijn blik met nieuwe ‘schatten’ die
later als een inspiratiebron voor zijn designs
fungeren.
Dat zien we terug in zijn boek: Creating
Worlds. Hiervoor bedacht hij verschillende
belevingswerelden. ‘Handig voor de gebruiker
ter inspiratie en een vertrekpunt voor
opdrachtgevers, waaronder veel hotels en
resorts, zoals de Coral Lodge in Mozambique,
Carlson Rezidor in Amerika, hotel Derlon
in Maastricht, Blooming hotel in Bergen en
Radisson Blu hotel in Amsterdam. Hotels
vindt hij leuk om te doen. ‘Alles wat ik bedenk
zou ik zelf willen hebben. Thuis woon ik ook
in mijn ontwerpen’, zegt hij. ‘Een hotel moet
een reflectie zijn van de omgeving, de lokale
cultuur, materialen en kunst en nooit generiek
of universeel zijn. Het hoort alleen daar op die
plek en nergens anders.’
Voor potentiële opdrachtgevers opent zijn boek
deuren, zegt hij, al vindt hij het jammer dat er
nog altijd weinig opdrachten rechtstreeks van
architecten afkomstig zijn. Met MVSA Architects
werkt het goed, maar hij zou veel vaker vanaf

het begin met architecten willen samenwerken,
want ‘het interieur moet iets zeggen over
het gebouw. Anders is de kans groot dat het
geheel niet klopt.’
Naast een visitekaartje vormt Creating Worlds
zijn signatuur. ‘Het verschaft me inzicht in
de richting die ik op wil’, zegt hij vanuit zijn
studio. ‘Door voor het eerst mijn filosofieën te
formuleren op papier, denk ik veel bewuster
na en krijg ik zelf een goed beeld van mijn
voortdurend evoluerende ontwerpproces.’

EU in Scheepvaartmuseum
Die gebruikte hij in zijn recente zeer
omvangrijke opdracht en misschien wel een
kroon op zijn werk: de inrichting van de vier
vergaderruimten van de Europese Unie –
waar Nederland dit jaar voorzitter van is – in
het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Het
ministerie van Buitenlandse zaken koos als
thema exploring en Edward van Vliet als
ontwerper van de flexibele inrichting. Van
Vliet verbond het Nederlands historisch
erfgoed met moderne culturele invloeden.
Hollandse wolkenluchten en specifieke
patronen verwijzen naar de geschiedenis van
het Scheepvaartmuseum, van het gebouw
als marinebasis en de zee. Zijn Sushi-
meubelcollectie voor Moroso presenteerde
hij met nieuwe toegevoegde elementen en
stoffen; Kartell-stoelen kregen eveneens een
nieuwe gebreide blauwe Febrikstof, hij ontwierp
poefs en verlichting van Modular. Ook bedacht
de ontwerper een universum: een vergaderzaal
kreeg een ronde tafel voor 84 ministers op een
azuurblauw tapijt met een sterrenstelsel van
dertig bij dertig meter. Hij kleedde het geheel
aan met portretten uit het Nationaal Archief.

3. Handgeknoopt tapijt met Koikarper. 4. Royal
Bombombola kroonluchter met gouden bollen.
5. Kast Album Armarium in Masterly, op de
Salone Milaan 2016. 6. Sushi-collectie op de
Salone. 7. Interieur uit het boek Creating Worlds.
8. Blooming Hotel in Bergen. 9. Blossomtree
Resort op Lombok. 10. Resort Coral Lodge in
Mozambique, met de fijnmazige tienzijdige
Rontonton lamp met verschillende patronen met
Moorse invloeden.

3 4

Room of Origins
Ook dit jaar presenteerde hij met succes zijn
Room of Origins bij het Nederlandse paviljoen
Masterly in het Palazzo Turati tijdens de Salone
del Mobile in Milaan. Hier toonde hij uiteraard
een esthetische wereld met onder andere
nieuw behang en de nieuwe lamp Pluto met
een zogenoemd dodecahedron-frame van
geborsteld messing waarin een mondgeblazen
glazen bol hangt.
Intussen is het concept voor zijn volgende
boek gereed. Hoofdpersoon is de reizende
OmarOwen, een fictieve figuur die de
elegante en mysterieuze belichaming is van
de versmelting van oost en west. Zeven
hoofdstukken moeten de zeven locaties in
wereldsteden verbeelden waar OmarOwen
residentie houdt en ontmoetingen heeft
met kunstenaars, bon vivants, designers,
architecten, schrijvers, handelaars, dichters
en filosofen. Hij verzamelt hun verhalen en
kunstwerken en maakt van zijn residenties
hotels en resorts waar ook andere reizigers van
kunnen genieten. Van Vliet gaat op zoek naar
geschikte locaties en naar een investeerder
die geïnteresseerd is om samen met hem deze
droom te realiseren.

80ArchitectuurNL Tekst Viveka van de Vliet

78-79-80-81_edwardvanvliet.indd 80 10-10-16 15:41

Gerelateerd