ArchitectuurNL 05 2017 – pag. 20

ArchitectuurNL 05 2017 – pag. 20

Door: | 29-04-2021

11

18

14

12

13

17

15

16

10

1

4

4

6

7

3

5
8

2

9

Oude Drift

1 Entree
2 Receptie
3 Foyer
4 Villa De Wilde Zwanen
5 Meet the SIngers
6 Singer Shop
7 Entree Museum
8 Garderobe
9 Artiestenfoyer
10 Expeditie
11 Toneel
12 Theaterzaal
13 Regie
14 Tuinfoyer
15 Buitentheater
16 Kas
17 Beeldentuin
18 Bushalte

0 5 10

N
aard

erstraat

sigarenkistje zijn ook mogelijk. Onbetwistbaar is
de avontuurlijke en toch uitnodigende sfeer.

Confetti
Al even radicaal is de buitengevel, die sober
is, bijna streng door de verdeling in vier
geometrische vlakken. De entree en foyer
bestaan uit een ononderbroken glazen gevel
met zwarte omlijsting. De hoge zaalkolom
is uitgevoerd in baksteen die door subtiele
kleurverschillen knipoogt naar vrolijke confetti.
De steen is bovendien schuin, wat horizontale
schaduwlijnen werpt. Deze details voorzien de
gesloten kolom van een subtiele levendigheid.
De plint is van langgerekte witgrijze baksteen.
Deze twee baksteenvolumes worden alleen
doorbroken door twee grote ramen. De
publieke ruimte van trap en bovenbar bestaat
uit een schuin oplopend grid van verticale
donkere latten. Deze lamellengevel beoogt
het eff ect van coulissen; bij zijaanzicht gloeit
slechts strooilicht, alleen pal ervoor wordt een
glimp zichtbaar van de drukte binnen. Dat werkt
’s avonds prima maar overdag oogt het Singer
toch ietwat stroef. Een theater mag best bruisen,
al was het alleen om bezoekers te werven. De
enige frivoliteit is de daktuin, die als een groene
kuif hint naar de achterliggende beeldentuin.

Lichtgewoel
De radicale keuze van krft voor kalmte is
omdat het Singer niet alleen theater is maar
ook wordt verhuurd als conferentiecentrum
en particuliere evenementen. Daarbij
beperkt het terughoudende ontwerp de
impact op de omliggende woonbuurt; ook
het jaren vijftig theater had al een gesloten
vlakverdeling. Daarom is ook de toelevering
van theater en museum verstopt aan de
museumkant naast het parkeerterrein, waarna
de goederen via een lange tunnel onder de
beeldentuin binnenkomen. Ondergronds zijn
het nieuwe, verdubbelde museumdepot en
de kleedkamers, waarmee extra ruimte is
geschapen voor het open binnenplein met
foyer en entree.
Het lef van het Singer om deze jonge
architecten een kans te bieden, heeft goed
uitgepakt. Het theater is binnen bouwtermijn
en budget gerealiseerd, wat een bijzondere
prestatie is van krft en Oomen Ontwerpt,
die als de denieuwegeneratie ook al indruk
maakten met verbouwingen van theater De
Kleine Komedie en De Appel Arts Centre in
Amsterdam. Nu hebben ze ook Laren voorzien
van eigentijdse allure, die toegankelijk en toch
deftig is.

Projectgegevens
Opdrachtgever: Stichting Singer Memorial
Foundation. Architect: krft & Oomen Ontwerpt.
Adviseur constructies: Van Rossum. Adviseur
Bouwfysica en Duurzaamheid: LBP Sight.
Adviseur installaties: Lisoba beheer en Unica
BV. Tuinarchitect: Piet Oudolf & Deltavorm.
Aannemer: IBB Kondor. Start ontwerp: mei 2012.
Oplevering: september 2017. Stichtingskosten:
€ 15.000.000 incl. theatertechniek. Bruto
vloeroppervlakte: 4066 m2 nieuwbouw en
1000 m2 villa en museum.

3. Situatie met plattegrond begane grond. 4. De
kleine foyer op de bovenste etage biedt toegang
tot de openbaar toegankelijke daktuin. Links de
deur naar het theaterbalkon. 5. De theaterzaal is
geheel uitgevoerd in kersenhout. De gewelfde
vorm verbetert de akoestiek. 6. Zicht op de
bovenbar vanaf de bovenste verdieping. 7. De
tuinzaal heeft een 4,5 meter hoge taatsdeur.
De halfronde glazen achterpui verbindt de
foyer met de beeldentuin. 8. Gevel nieuwbouw,
rechts de oude villa, op de hoek het grote
venster van de bovenbar. 9. Het volume met
de zaal is uitgevoerd in baksteen met subtiele
kleurverschillen. Een groot venster brengt
daglicht in de toneeltoren.

3

20ArchitectuurNL Tekst Jeroen Junte Fotografie Christian van der Kooy (interieur) en Peter de Winter

18-19-20-21_singerlaren.indd 20 09-10-17 15:37

Gerelateerd