ArchitectuurNL 05 2017 – pag. 59

ArchitectuurNL 05 2017 – pag. 59

Door: | 29-04-2021

Kleurexperimenten
Het zijn veelbelovende dertigers binnen de creatieve wereld. Gedreven, talentvol,

eigenzinnig en ambitieus. Ze kiezen een eigen pad, experimenteren en zoeken

samenwerking. Deel 26 van een serie: Ruben de la Rive Box en Golnar Roshan, samen

ontwerpstudio Rive Roshan. ‘We delen een grote liefde voor experimenten met materiaal

en kleur.’

Van een enorme oude meubelfabriek aan
de Theems in Londen naar een compacte
studio in de voormalige graansilo aan het
Amsterdamse IJ. Het was vanwege de Brexit
dat de Nederlandse Ruben de la Rive Box
(Naarden 1981) en de Iraans-Australische Golnar
Roshan (Sydney 1986) dit jaar hun internationale
ontwerpstudio, gespecialiseerd in grafisch,
interieur- en productdesign, verscheepten.
De verhuizing markeert een verse start, een
nieuw avontuur, al kan studio Rive Roshan
in principe overal bestaan, menen ze: ‘We
werken internationaal. Vanuit Londen werkten
we voor het Hyatt hotel in Amsterdam, vanuit
Amsterdam werken we voor Tom Dixon in
Londen.’

Global practice
Hun global practice is bij voorkeur een plek
waar ideeën, nieuwsgierigheid, experiment
en onderzoek alle vrijheid krijgen. De
gepassioneerde ontwerpers kiezen hierbij
vaak voor een samenwerking met mensen van
over de hele wereld. Dat resulteert veelal in
producten met een grote schoonheid waar ze,
zoals ze zelf zeggen, een sterke emotionele
band mee hebben. Die ontwerpen bevinden
zich in het brede en diverse portfolio van Rive
Roshan: van opdrachten voor ontwerpers als
Marcel Wanders, Tord Boontje en Ron Arad,
tot merken als Kvadrat, magazine Harper’s
Bazaar, warenhuis Selfridges en hotels als
Andaz en Hyatt Regency. Naast studio Rive
Roshan heeft het ontwerpduo een designmerk
Form&Seek, en zijn ze tevens oprichters en
creative directors van grafisch ontwerpbureau
Design&Practice, met opdrachten voor onder
andere Wedgwood Home, Aram Gallery en Tom
Dixon.

Interferentie van kleuren
Hun bijzondere manier van experimenteren
met materialen, printtechnieken en
kleuronderzoeken resulteert in tactiele,
poëtische en esthetische ontwerpen. Het
zijn altijd functionele designs die niet per
se decoratief zijn, maar ook weer niet
minimalistisch, die niet puur ‘design’ of louter
‘kunst’ kunnen worden genoemd. Een mooi
voorbeeld zijn de Trichroic Tapestries, een
intrigerende textielinstallatie geëxposeerd in
het trapportaal van Musée des Arts Décoratifs
in Parijs, waarin Rive Roshan speelt met
patronen en de interferentie van kleuren. Een
ander voorbeeld is het project voor Multiplex,
Tom Dixons pop-up warenhuis in Old Selfridges
Hotel in Londen waarvoor het duo textiel
blootstelden aan uv-licht met gebruik van
fotosensitieve pigmenten en chemicaliën.

Exotische bloemen
Recentelijk leverden ze composities van
fantasierijke, exotische bloemen geprint
op wandpanelen, spiegels en vloerkleden
voor de openbare ruimtes van het Hyatt
Regency Spinoza in Amsterdam. De prints
zijn geïnspireerd op de nabijgelegen Hortus
Botanicus; de ontwerpers putten uit diens
collectie evenals uit die van de Rijksstudio’s en
de Universiteit van Amsterdam.
Ook verder zit Rive Roshan niet stil. Het
hotelproject leidt nu al tot nieuwe leads in
London, Singapore, Qatar en Washington DC
(waar ze nog niets over kunnen zeggen). Ze
worden gevraagd voor interieuropdrachten
zoals een opmerkelijke kleurrijke eettafel voor
het vrij sobere interieur van een Amsterdamse
woning.

Na het London Design Festival 2017, waar ze
in het Nederlandse paviljoen onder andere
hun (samen met Bilge Nur Saltik) opgerichte
designmerk Form&Seek lanceerden, volgde de
tweede editie van Big Art in de ‘Zonnewijser’
aan de Amsterdamse Herengracht. Hier
presenteerden ze niet alleen een nieuwe
variant van de Trichroic Tapestries, maar ook
hun nieuwste sculpturale lichtelementen:
Lite Light. ‘We zijn altijd al geïnteresseerd
geweest in lichtgewicht verlichting,’ zeggen
ze. ‘Met dit uitgangspunt en geïnspireerd door
de constructie van vliegers, ontwikkelden
we deze frêle lamp die speels zweeft in met
name hoge ruimtes waaronder dit 18e eeuwse
rijksmonument.’

Liefde voor esthetiek
Ondanks hun uiteenlopende achtergronden
en referenties, voelen de ontwerpers
nauwelijks verschillen. ‘We zijn sterk met
elkaar verbonden, putten uit dezelfde
inspiratiebronnen en spreken dezelfde
creatieve taal. We delen een grote liefde voor
esthetiek en materialen’, legt Roshan uit.
Ze delen nog iets: ook hun vaders zijn
ontwerper. Roshans vader is grafisch ontwerper
in Australië, De la Rive Box’ vader is industrieel
ontwerper Rogier de la Rive Box, die in 1984
samen met onder andere Wim Crouwel
bestuurslid werd van Stichting industrieel
Ontwerpen Nederland (iON). ‘Mijn jeugd
kenmerkt zich door verhalen over hoe alles
werkt; mijn vader legde tijdens de vakanties
bijvoorbeeld uit wat middelpuntvliedende
kracht is’, zegt hij. Die achtergrond heeft hij
meegekregen.
Er zijn uiteraard ook verschillen waarin de twee
ontwerpers elkaar juist perfect aanvullen: De la

59 ArchitectuurNLTekst Viveka van de Vliet i.s.m. Stichting Zetel

DESIGN

58-59-60_design.indd 59 09-10-17 16:01

Gerelateerd