ArchitectuurNL 05 2017 – pag. 69

ArchitectuurNL 05 2017 – pag. 69

Door: | 29-04-2021

‘Misschien heb ik een andere kijk op mijn werk
dan collega’s. Ik ben een gevoelsmens. Mijn
onderbuikgevoel is leidend en het is de emotie
die ik wil overbrengen. Daarvoor hoef ik geen
gebouw te ontwerpen maar ik kan architectuur
wel versterken met mijn lens en het gebouw op
kunstzinnige wijze registreren’, legt hij uit.
Bij opdrachten maakt Raaymakers geen
onderscheid tussen fotografie voor architecten
of leveranciers. ‘Het project daar draait het om.
Dat kan in zijn geheel zijn, maar de schoonheid
zit vaak in de details, kleine onderdelen die een
project speciaal maken en die door mijn lens
gaan leven. Dat is geen bewuste keuze, het
gebeurt als ik met mijn camera door of langs
een gebouw loop en ik me één voel worden
met mijn omgeving. Als de tijd het toelaat, heb
ik aan het eind van de dag het gevoel dat ik
afscheid neem van een vriend. Ik zie hem aan
het begin van de dag ontluiken, stralen in het
volle licht en verzachten in de avondgloed.’

Reflectie
Recent maakte Raaymakers een fotoserie van
Agio voor Kingspan en Boque. ‘Dit was een
vrije opdracht waarin ik mijn creativiteit de vrije
loop mocht laten. Ik ging op pad louter in de
wetenschap dat er een spiegelende gevel was
toegepast. Het licht die dag was mooi – dat
helpt – en stelde mij staat om het beeld dat de
architect voor ogen had te vangen. Zoals hij
de groene Duizelse omgeving betrok in zijn
ontwerp, zo reflecteerde dat beeld ook in mijn
camera.’
Dat gevoel had de architectuurfotograaf ook
bij de opname van de rechtbank in Hasselt. ‘De
indruk die dat gebouw op me maakte toen ik
daar stond kan ik nog steeds terughalen, zo
confronterend mooi was het. Een zwaar volume
op een heuvel waar recht wordt gesproken.
De symboliek is ook nog eens prachtig. Het
majestueuze, dat blijft me bij. Ik weet zelfs
nog dat ik daarop anticipeerde; automatisch
koos ik voor een lager standpunt, waardoor de
rechtbank op de foto’s nog monumentaler is.’

Magie
Raaymakers aan het werk zien is een genot. Hij
zoekt, loopt rond en snuift de sfeer terwijl zijn
camera geduldig in de hoek wacht. Zo werkte
hij ook bij Philips Lighting in Eindhoven, alsof hij
een moment van magie wachtte. ‘Ik zocht naar
de balans’, vertelt hij. ‘Die vind ik in details, de
opening van een raam of verstrooiing van licht
door zonwering. Ineens is het dan geen koele
kolos meer, maar een warme woonomgeving.’

1

69 ArchitectuurNL

DOOR DE LENS VAN

68-69-70-71-72-73_doordelens.indd 69 09-10-17 10:02

Gerelateerd