ArchitectuurNL 05 2018 – pag. 22

ArchitectuurNL 05 2018 – pag. 22

Door: | 29-04-2021

5. Waar de twee volumes van het Lisser Art
Museum in elkaar overgaan, bevinden zich glazen
loopbruggen • Foto Ronald Tilleman. 6. Situatie.
7. Op elke verdieping zijn vides aangebracht voor
hogere kunstwerken • Foto Sjaak Henselmans.
8. Al dalend over brede trappen passeert de
bezoeker alle museumzalen. De trappen zijn ook
als tribune en expositieruimte bruikbaar • Foto
Ronald Tilleman.

5

76

8

route, dus je kunt niet verdwalen. De trappen
zijn ook als tribune en tentoonstellingsruimte
bruikbaar.’ Waar de twee baksteenvolumes
in elkaar overgaan, bevindt zich op elke
verdieping een glazen loopbrug. Vanaf
deze brug heeft de bezoeker door diverse
raampartijen aan vier kanten uitzicht op de
natuur. Een verticaal hoekraam in de voorgevel
biedt uitzicht op het kasteel. In deze zaal is
een permanent kunstwerk van Itamar Gilboa
de blikvanger, met witporseleinen afgietsels
van duizenden supermarktproducten op lange
planken. ‘Omdat de zalen 3,6 meter hoog zijn,
wat voor museale doeleinden vrij laag is, zijn
er vides aangebracht. Hier kunnen hogere
kunstwerken een plek krijgen,’ legt Korbee uit.
‘Een bijkomend voordeel is dat het daglicht uit
de entreehal op elke verdieping doordringt.’
Alle techniek is verwerkt achter akoestische
plafond- en wandpanelen. Ten behoeve van
de flexibiliteit zijn de museale ruimtes in de
breedte opdeelbaar en is tegen de plafonds
een grid met rails bevestigd, waaraan de
beweegbare verlichting hangt.

Geen tekstbordjes
Naast de doordachte inrichting beschikt
het gebouw over een aantal duurzame
oplossingen, zoals een bezettingsgestuurde
luchtbehandelingsinstallatie, een warmte/
koudeopslag, een grijswatersysteem voor de
toiletten, een betreedbaar sedumdak en een
verlaagd energieverbruik door de ruime mate
aan gefilterd licht. Het depot bevindt zich in
de dijk, waardoor verkoeling en verduistering
niet nodig zijn. In nog een ander opzicht is
het museum anders: tekstbordjes ontbreken.
Bezoekers krijgen bij binnenkomst een digitale
tour langs vijf werken. Het idee hiervan is,
dat ze met aandacht kijken om daarna te
wandelen in het park en een andere keer weer
terugkomen.

22ArchitectuurNL

20-21-22_lisserartmuseum.indd 22 12-10-18 09:07

Gerelateerd