ArchitectuurNL 05 2018 – pag. 60

ArchitectuurNL 05 2018 – pag. 60

Door: | 29-04-2021

Ruimteverrijkers
Het zijn veelbelovende dertigers binnen de creatieve wereld. Gedreven, talentvol,

eigenzinnig en ambitieus. Ze kiezen een eigen pad, experimenteren en zoeken de

samenwerking op. Deel 34 van een serie: Brecht Duijf (1981) en Lenneke Langenhuijsen

(1987), samen ontwerpbureau Belén. De materialenonderzoekers spelen met kleur en licht

en geven materialen een verrassende verschijningsvorm in kleding, objecten en ruimtes.

‘Wij kunnen de wereld vergroten door ruimtes te verrijken.’

De studio in broedplaats Xpositron in
Amsterdam ligt vol intrigerende materialen,
samples, opgerold behang en hangende
harige weefsels die een enorme aaibaarheid
bezitten. Dat Brecht Duijf en Lenneke
Langenhuijsen van Belén een fascinatie delen
voor met name natuurlijke materialen en echte
onderzoekers zijn, is duidelijk. Je kunt ze zelfs
‘ideeënberamers’ en ‘materialensamenwerkers’
noemen die het beste, zowel esthetisch als
functioneel, uit een materiaal willen halen en
daarmee de wereld mooier willen maken.
Vaak is de zoektocht naar en de toepassing
van een nieuwe techniek of bewerking uiterst
tijdrovend en lastig, maar het diepe graafwerk
levert ook iets volstrekt origineels op, een
exclusief intrigerend product met een totale
eigen identiteit en verschijningsvorm.
Brecht en Lenneke kennen elkaar van de
Design Academy Eindhoven, waar een docent
al had geopperd dat zij eens zouden moeten
samenwerken vanwege hun overeenkomende
fascinaties. Dat had hij goed gezien. Nadat
ze beiden cum laude waren afgestudeerd
begonnen ze in 2013 samen de studio
waar ze eigen onderzoek combineren met
samenwerkingen met of opdrachten van
het TextielLab, Volvo, NS, Stedelijk Museum
Amsterdam, Atelier Luma Arles.

Materiaalonderzoek
Hier broeden ze op ideeën, ontrafelen ze
als nieuwsgierige onderzoekers bestaande

materialen. Zoals vlas, dat ruw of verfijnd
kan zijn, maar in hun diepgravende
onderzoeksproces focussen Brecht en Lenneke
juist op de rijkere tactiliteit van het materiaal.
Dat het ook harig kan zijn levert een nieuw
architectonisch beeld op als aaibare muur waar
je doorheen kunt lopen.
Ze zijn bijna een soort alchemisten die
materialen samen met verschillende industriële
technieken, technologie en ambachtelijk
handwerk in een meltingpot stoppen met
als resultaat een onverwacht brouwsel. ‘Die
randomness van de uitkomst bevalt ons’,
zeggen ze. Door de diversiteit heeft Belén
geen eenduidig handschrift, en toch is het werk
herkenbaar.
Soms is het eindproduct een kledingstuk,
soms een interieur en soms architectuur. Sjaals
van leer, plaids van boomschors, verkleurend
behang gekleurd met plantaardige kleurstoŠen.
Soms is een enkele irritatie over de eigen
zonnebrandcrème de aanleiding voor
een uitvoerig onderzoek dat resulteert in
bijvoorbeeld het doordachte Sun+ project dat
ze tijdens de Milan Design Week 2018 toonden.

Sun+ zonwerend textiel
‘We wilden niet alleen het gevaar van de
zon, maar ook de positieve kant belichten:
de zon levert ons de benodigde vitamine D.
Met chemische zonnebrandcrèmes kun
je de huid ook overbeschermen omdat je
lichaam met beschermingsfactor 8 of hoger

geen vitamine D meer kan opnemen. Veel
lege zonnebrandflessen en kapotte parasols
eindigen bovendien in de oceanen waar ze
plastic soup vormen en de resten crème op het
wateroppervlak houden de UV-stralen tegen
die maritieme ecosystemen juist nodig hebben.’
Dus ontwierp Belén een nieuwe lijn op
natuurlijk lichtgewicht textiel gebaseerde
producten, die zonnebrandmiddelen en
vormen van kunstmatige polyester zonwering
vervangen. De collectie bestaat uit grote zijden
zonnehoeden, tenten van open geweven wol
en UVB-doorlatende parasols gemaakt van
een biopolymeer. Dit niet schadelijke materiaal
houdt zoveel mogelijk gevaarlijke straling van
de zon tegen maar laat goede straling door.
Zo’n exclusieve collectie die zich nu bijna in
de kunsthoek bevindt, heeft de potentie om
in oplage geproduceerd te worden. ‘Sommige
producten zoals de toepassing van Living
Textures zijn interessant voor architecten. We
zouden er meer mee kunnen doen, grotere
afzetmarkten creëren. Zodat we de wereld nog
meer kunnen verrijken’, zeggen ze.

1. Sun+ project tijdens de Milan Design Week
2018. 2. Brecht Duijf (1981) en Lenneke
Langenhuijsen (1987) vormen samen
ontwerpbureau Belén • Foto Boudewijn
Bollmann.

DESIGN

60ArchitectuurNL

60-61-62-63_designbelen.indd 60 16-10-18 08:17

Gerelateerd