A
Ground oor First oor Second oor Roof
A’
A
5
4
3
2
8
8
9 12
13
14
9
10
11
1
14
1
1
1. Hall
2. Dining room
3. Kitchen
4. Living room
5. Garden
6. Storage
7. Toilet
8. Bedroom
9. Bathroom
10. Washine machine room
11. Guest room
12. Walk-in-closet
13. Lounge
14. Balcony
7
6
6
Uitgekiende plattegrond
Op de verdiepingen heeft Brass House een uitgekiende plattegrond. Het
door de bewoners gewenste ruimtelijke, serene en lichte gevoel bereikte
MOPET door het ‘kleine programma’ zoals berging, sanitair, kasten en
dergelijke, in een kern te puzzelen. Daardoor valt het daglicht via de
lange wanden van voorgevel tot achtergevel. Dat zorgt er ook voor dat
het huis niet als hokkerig wordt ervaren maar als een grote ruimte die is
opgedeeld en gedefi nieerd door de kern.’
De bewoners kunnen hierdoor om de verschillende vertrekken
heenlopen. ‘Dat is veel interessanter dan de doorsnee
doorzonplattegronden waar alle deuren op een halletje uitkomen’,
menen de architecten. Middenin liggen badkamer, toilet en douche. Aan
de voorzijde ligt de kinderkamer met een glazen doorkijk naar de trap.
De verschillende ruimtes kunnen desgewenst worden afgesloten met
taatsdeuren.
‘Deze royale opzet was mogelijk omdat onze opdrachtgevers niet zoveel
mogelijk ruimtes wilden, maar een woning die strak was toegesneden
op de woonwensen van een gezin met één kind’, duiden ze hun
ontwerpopdracht.
De trappen staan bewust niet zo strak mogelijk boven elkaar en dat
maakt naar boven gaan een route an sich die op verschillende plekken
steeds een andere blik door de woning heen biedt. Op de tweede
verdieping liggen de kasten ook in de kern van de woning in plaats van
aan de wanden. Een aardigheidje in het ontwerp is het luik dat uitkomt
in de kledingkast op de eerste verdieping en waardoor wasgoed naar
beneden gegooid kan worden in de wasruimte.
De bovenste verdieping is voor de opdrachtgevers zelf. Een lounge met
privébalkon heeft een weids uitzicht en de bewoners kunnen er naast
de open haard de zonsondergang zien. Op deze verdieping liggen in de
kern de badkamer en kasten. Aan de andere zijde de ouderslaapkamer.
De kern ordent op die manier de grote ruimte.
Beslissingsbevoegd
‘Wat fi jn is aan werken voor de particuliere markt, is dat je opdrachtgevers
het experiment met je willen aangaan’, vindt Mollink. ‘Het gaat niet over
seriematig of verkoopbaar maken van een woning, maar over dat ze één
of twee keer in hun leven beslissingsbevoegd zijn over het huis waarin
ze willen leven.’ Peters voegt daar aan toe dat het hem gaat om de
verrassende vindingen die je in het ontwerpproces ziet ontstaan. ‘Het is
dankbaar om mensen blij te maken met een goed idee dat speciaal voor
hen is uitgewerkt.’
‘Brass House is op maat gesneden voor deze twee mensen met hun
dochter en ik kan me niet voorstellen dat we hetzelfde concept zou
bedenken voor iemand anders’, benadrukt collega Mollink. ‘Het huis
is gelukt, maar met een andere opdrachtgever gaan we opnieuw het
avontuur aan en ontwerpen we weer iets heel anders.’
Essentie van de vraag
De mannen van MOPET verklaren stellig dat het bijzondere aan
samenwerken met een particuliere opdrachtgever is dat men denkt
te weten wat men wil. ‘Ze komen soms met complete boekwerken vol
referenties. Daar moet je je in eerste instantie niet door laten leiden, want
dan kom je niet tot de essentie van de vraag. Al pratend proberen we te
ontdekken waar het echt om gaat. Een proces dat je in goed overleg en
vertrouwen samen doorloopt. Dat kost tijd. Het hele ontwerpproces duurt
vanaf de eerste schetsen al gauw een half jaar. En het eindresultaat is
dan als een comfortabel jack waarin je je thuis voelt. Als dat lukt, dan heb
je een droom verwezenlijkt en daar gaat het ons om.’
9 ArchitectuurNLTekst Peter de Winter Fotografie Stijn Poelstra
07-08-09-10_brasshouse.indd 9 16-10-18 08:20