ArchitectuurNL 06 2016 – pag. 66

ArchitectuurNL 06 2016 – pag. 66

Door: | 29-04-2021

voor innovatief materiaalgebruik, zijn dit jaar
bijzonder sterk. Bastiaan de Nennie scant
bestaande producten in op de computer,
waarna hij deze beelden digitaal manipuleert
en dit digitale ontwerp vervolgens 3D-print. Het
resultaat is een serie eigentijdse objecten van
– wederom felgekleurd – plastic die een brug
slaan tussen de postmateriële fantasieën en
tastbare gebruiksvoorwerpen.
De Pretty Plastic Plant van ontwerpbureau
Overtreders W en architectenbureau SLA
verwerkt plastic huishoudafval uit Amsterdam
Noord tot gevelbekleding. Het ingezamelde
plastic wordt gesorteerd op kleur, zodat allerlei
kleurcombinaties mogelijk zijn.
De uiteindelijke winnaar van de NMA is
de talentvolle Olivier van Herpt met een
zelfgebouwde 3D-printer voor keramiek.

Recycling wc-papier en fruitafval
Recycling van plastic en steen is niet de enige
materiaalinnovatie die is gebaseerd op een
streven naar duurzaamheid. In samenwerking
met Energie- en Grondstoffenfabriek,
hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier
en waterschap Aa en Maas deed Nienke
Hoogvliet onderzoek naar delfstofwinning uit
afvalwater. Via een zelfontwikkeld procedé
kunnen nu de kleine resten van wc-papier uit
rioolwater worden gewonnen en hergebruikt.
Te zien is een tafelservies van cellulose op
basis van oud papier.
Fruitleather is een Rotterdamse start-up die
een natuurlijk leer ontwikkeld uit fruitafval.
Vooralsnog is het materiaal alleen nog sterk
genoeg voor niet dragende toepassingen als
wandbedekking en stoffering.
Deze twee circulaire projecten zijn slechts
een willekeurige greep uit het aanbod; ook

te zien zijn producten van paddenstoelen en
schimmels, dennennaalden overgebleven in de
houtindustrie, meubels en zelfs gebouwen van
zout en glaswerk vervaardigd van strandzand
bij Kijkduin. Sympathieke projecten zijn het,
stuk voor stuk; maar of ze daadwerkelijk impact
hebben blijft de vraag. Misschien een idee om
volgend jaar een follow-up te geven?
De organisatie van de DDW voegt zelf ook
de duurzame daad bij het woord; zo is
het openlucht expositieterrein op Strijp S
gebouwd van milieuvriendelijk bamboe. De
inrichting van het Klokgebouw – met meer
dan 100 presentaties de belangrijkste locatie
– is volledig met gerecyclede of recyclebare
materialen. Bezoekers zitten op stapels
afgekeurde tapijttegels van Interface en
wanden zijn bekleed met steigerdoeken die
na afloop van de week zelf kunnen worden
hergebruikt in de bouw.

Digitale innovaties
Het 3D-printen en andere digitale innovaties
komen er daarentegen bekaaid vanaf.
Weliswaar duiken her en der VR-brillen op
maar deze techniek leent zich slecht voor een
publiek evenement door de lange wachtrijen.
Bovendien blijft door de hoge wow-factor
onderbelicht hoe deze techniek ons dagelijks
leven zal beïnvloeden.
Waar de veranderende rol tussen mens en
product wel wordt verkend, is op twee kleine
maar interessante presentaties. De prikkelende
presentatie Why does my fridge know my
birthday? toont innovatieve toepassingen van
het Internet of Things, bijvoorbeeld een grijze
fietsenplan waarbij de fietsen zelf registreren
waar en wanneer ze door wie zijn geleend.
Dat technologie niet zaligmakend is blijkt op

Deviant Devices oftewel louche apparaten. Aan
een liegende Volkswagen zijn we inmiddels
gewend – maar wat als apparaten brutaal
worden en sociaal wenselijk gedrag gaan
sturen. Te vaak een vliegvakantie gemaakt en
je wordt door je computer automatisch van
boekingsites geblokt, het zou zomaar kunnen.

Baas
Op de Dutch Design Week is het vooral
jong talent en avontuurlijk experiment met
materiaal en proces dat domineert. Begeerlijk
gebruiksdesign van de bekende Dutch
designers schittert door afwezigheid. Maar
het is Maarten Baas, dit jaar ambassadeur van
DDW, die deze leemte hoogstpersoonlijk vult.
Met zijn museale presentatie Maarten Baas
Makes Time geeft hij een wereldprimeur van
een nieuwe collectie meubels van gepatineerd
brons. De meubels zijn een letterlijke vertaling
van Baas’ ontwerpkrabbels en hebben grillige
vormen die de zwaartekracht tarten.
Eigenlijk veel interessanter is de installatie
waarin hij design, beeldende kunst, poëzie,
theater en gastronomie in de mix gooit. In
een lege fabriekshal in het centrum van
Eindhoven heeft hij stijlkamers geplaatst met
theatrale stillevens die thema’s als verveling,
vergankelijkheid en herinnering verbeelden.
Een kluizenaar in een vieze woonkamer vol
pizzadozen of ambtenaar die doelloos voor zich
uitstaart achter een leeg grijs bureau. Naast
de duurzame hoop en inspirerende hipheid
biedt de Dutch Design hiermee ook ruimte
voor onvermoede kwaliteiten van design als
melancholie en twijfel.

16. Expositie van Maarten Baas. 17. Close Parity,
een nieuwe meubelcollectie van Maarten Baas.

16

66ArchitectuurNL Tekst Jeroen Junte

62-63-64-65-66-67_ddw.indd 66 29-11-16 14:33

Gerelateerd